با صنعت برنج و برنج کاری و همچنین انواع برنج در دنیا آشنا شوید

برنج کاری
برنج کاری

صنعت برنج و برنج کاری 

برنج کاری و تولید برنج در ایران به دلیل تأمین قوت قالب مردم اهمیت دارد. برنج کاری شامل مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت است. در مرحله ی کاشت برنج کاران باید زمین مناسب را انتخاب کرده و آن را آماده سازی کنند. زمین اصلی برنج کاری باید در سه مرحله یعنی سه هفته قبل از نشاء کاری، دو هفته قبل از نشاء کاری با تیلر و همراه با پادلینگ شخم زده شود.

بذر مناسب برای برنج کاری توسط کشاورزان خبره و مؤسسات تحقیقاتی شناسایی می شود و پیش از کاشت مراحلی از جمله ضد عفونی کردن برای آن انجام می شود.

 

نکات برنج کاری

در مرحله ی داشت برنج کاری، کشاورزان باید علف های هرز را از بین ببرند و برای این کار از روش های بیولوژیک مانند رهاسازی جوجه اردک پس از دو هفته از نشاء کاری می توان استفاده کرد. آفت هایی مانند کرم ساقه خوار و کرم برگ خوار بنج نیز وجود دارند که در برنج کاری باید برای دفع آن ها اقدام کرد.

 

انواع مختلف برنج

انواع برنج های گوناگونی در سراسر دنیا وجود دارد که تشخیص آن ها از یکدیگر می تواند کمی گیج کننده باشد. نوعی طبقه بندی عمده با عنوان برنج دانه بلند، متوسط و دانه کوتاه وجود دارد. اما در کنار این طبقه بندی انواع دیگری از برنج نیز وجود دارند که نام های مجزایی برای ان ها در نظر گرفته شده است. در اینجا قصد داریم انواع برنج را به شما معرفی کنیم.

 

برنج دانه بلند

طول دانه های این نوع برنج معمولاً 4 تا 5 برابر عرض مقطع آن هاست و در زمان پخت نیز به یکدیگر نمی چسبند.

 

برنج دانه متوسط

طول دانه های این نوع از برنج حدود 2 تا 3 برابر عرض مقطع آن است. این نوع از برنج ها در زمان پخت به همدیگر می چسبند و در دنیا برای غذاهای خاصی از آن استفاده می شود که چسبیدن دانه های برنج نامطلوب نباشد و در ایران برای دم کردن آن باید آشپز واردی باشید.

 

برنج دانه کوتاه

این نوع برنج گاه با برنج دانه متوسط اشتباه گرفته می شود. طول دانه های آن تنها کمی بلند تر از عرض آن است و برنج سوشی در دنیا یکی از انواع برنج دانه کوتاه است.

 

برنج sticky

این نوع از برنج غالباً در آسیا کشت می شود. دانه های این برنج رنگ ماتی دارند و چسبندگی آن ها به همدیگر بسیار زیاد است. از این نوع برنج در پخت غذاهای آسیایی به وفور استفاده می شود.

 

برنج Parboiled 

این نوع برنج با روش خاصی فرآوری می شود. به جای حذف پوسته ی خارجی، درحالیکه این لایه ی بیرونی روی دانه ها قرار دارند آن را با بخاردهی خشک می کنند. این پوسته را پس از خشک شدن جدا می کنند تا چسبندگی دانه ها حین پخت به هم کمتر شود و مواد مغذی بهتر در آن بمانند.

 

برنج polished

این نوع از برنج در واقع برنج بوجاری شده است که مقداری از مواد پروتئینی و ویتامینی آن از دست می رود و از نظر ارزش غذایی برنج مناسبی نیست.

 

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای برنج بوجاری نشده است و مقادیر مواد مواد مغذی و سبوس آن بیشتر است. این نوع برنج برای کنترل نوسانات قند خون انسان مفید است.

 

برنج سیاه

برنج سیاه که به نام برنج ممنوعه نیز شناخته می شود مقدار زیادی آنتوسیانین در خود دارد که به آن رنگ سیاهی می دهد. مواد مغذی آن بسیار زیاد است و جزء برنج های نادر محسوب می شود. در زمان های دور این نوع برنج تنها به مصرف خانواده های سلطنتی می رسید.

 

برنج وحشی

برنج وحشی یکی از 4 گونه ی علفی موجود در طبیعت است که دانه های مانند برنج تولید می کند و در آمریکای شمالی و چین یافت می شود. این نوع برنج در بسیاری از نقاط دنیا محبوبیت دارد.

 

برنج قرمز

در برنج قرمز نیز مانند برنج سیاه نوعی آنتوسیانین منحصر به فرد وجود دارد که به ان رنگ قرمزی می دهد. البته این رنگ در پوسته ی برنج وجود دارد و می تواند با جداسازی پوسته حذف شود. از نظر ارزش غذایی برنج قرمز بسیار به برنج قهوه ای نزدیک است و در فرانسه کشت می شود.

 

برنج باسماتی

این نوع برنج در هند کشت می شود  و در دسته ی برنج های دانه بلند جای دارد. شاخص گلیسمی این نوع برنج حدود 20 واحد از برنج سفید معمولی کمتر است و برای افراد دارای قند خون مناسب است.

 

برنج جاسمین

یکی از انواع منحصر به فرد برنج، جاسمین است. این برنج در دسته ی برنج های دانه بلند بوده و در آسیای جنوب شرقی کشت می شود و طعم عطر بسیار دلپذیری دارد. از دانه های این برنج برای دستیابی به ترکیبات معطر نیز استفاده یم شود و در سراسر دنیا محبوبیت دارد.

 

برنج آربوریو Arborio

یکی از شناخته شده ترین انواع برنج دانه کوتاه ایتالیایی آربوریو است و مانند بسیاری از برنج های دانه کوتاه دیگر هنگاه پخت خمیر نمی شود. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

 

برنج سوشی

برنج سوشی در واقع طی نوعی فرآوری برنج معمولی با سرکه، نمک و شکر تهیه می شود. این برنج بومی ژاپن بوده و در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

انواع برنج در صنعت برنج کاری در دنیا کشت می شوند و هرکدام طرفداران خود را دارند.


منبع : با صنعت برنج و برنج کاری و همچنین انواع برنج در دنیا آشنا شوید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.