بارداری خارج رحمی و عوامل بارداری خارج از رحم چیست ؟

عوامل بارداری خارج از رحم
عوامل بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم

موارد مختلفی می توانند از جمله عوامل بارداری خارج از رحم باشند. حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک لقاح یافته جایی در بیرون از رحم لانه گزینی کند. بارداری های خارج از رحم معمولاً در لوله ی فالوپ اتفاق می افتند و به ندرت ممکن است در گردن رحم و در حفره های شکمی و لگن نیز اتفاق بیفتد. در این شرایط معمولاً تخمک لقاح یافته امکان رشد و تبدیل شدن به جنین را ندارد و نمی توان آن را به رحم منتقل کرد.

در یک بارداری طبیعی تخمک در لوله های فالوپ لقاح پیدا می کند و مویچه های درون لوله فالوپ آن را به سمت رحم حرکت می دهند. در صورتی که زخمی در لوله های فالوپ وجود داشته باشد و یا هر علت دیگری که مانع حرکت تخمک به سمت رحم شود، سلول لقاح یافته در همان نقطه ی لوله ی فالوپ شروع به رشد می کند. در این شرایط باید برای خارج کردن آن از بدن مادر اقدام نمود.

حاملگی خارج رحمی در سال های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است. آمار ها نشان می دهد 2% از حاملگی ها خارج رحمی هستند.

 

عوامل بارداری خارج از رحم

یکی از علل بارداری خارج رحمی عفونت در ناحیه لگن است. برای مثال در صورتی که بیماری التهابی لگنی وجود داشته باشد و یا جراحی لگنی انجام شده باشد و یا خانم با تنگی مادرزادی لوله فالوپ متولد شده باشد، احتمال رخ دادن بارداری خارج از رحم وجود دارد.

یکبار حاملگی خارج از رحم می تواند خطر حاملگی دوباره در همان نقطه را افزایش دهد. زیرا جراحی و خارج کردن تخمک از لوله فالوپ در آن نقطه جراحت ایجاد کرده و در صورت مسدود شده مشکلاتی را ایجاد می کند.

به ندرت نیز ممکن است حاملگی خارج رحمی به علت استفاده از قرص ضد بارداری پروژسترون ایجاد شود. استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری درون رحمی مانند IUD نیز خطر ایجاد حاملگی خارج رحمی را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن، داشتن شرکای جنسی متعدد و روش های کمک باروری و درمان ناباروری نیز افزایش خطر حاملگی خارج از رحم را در پی دارند.

 

علائم و عوارض بارداری خارج رحمی

خونریزی های نامنظم و یا قطع دوران پریود می تواند از علائم حاملگی خارج رحمی باشد. بیشتر بارداری های خارج رحمی پیش از آنکه زن بداند باردار است تشخیص داده می شوند.

تخمک در حال رشد به بافت اطراف خود آسیب می رساند و با بزرگ شدن منجر به خونریزی داخلی می شود خونریزی داخلی می تواند درد شدید در شکم ایجاد کند و حتی علائم شوک و بیهوشی به دنبال داشته باشد و در صورت عدم رسیدگی به موقع جان فرد در خطر خواهد بود.

از این جهت توجه به عوامل بارداری خارج از رحم اهمیت دارد.


منبع : بارداری خارج رحمی و عوامل بارداری خارج از رحم چیست ؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.