نکاتی در مورد ساک حاملگی بدون جنین

ساک حاملگی بدون جنین
ساک حاملگی بدون جنین

ساک حاملگی بدون جنین چیست ؟

ساک حاملگی بدون جنین در واقع نوعی سقط جنین محسوب می شود و زمانی رخ می دهد که تخمک لقاح یافته نتواند رشد کند و به جنین بدل شود. چون این مشکل در هفته های اول بارداری مشخص می شود، بسیاری از زنان اصلا از وقوع آن اطلاع پیدا نمی کنند.

ممکن است خانمی جواب مثبت تست حاملگی را دریافت کند و بعد ناگهان با این نوع از سقط مواجه شود. بسیاری از زنان در این مرحله حالت روانی ناخوشایندی را تجربه می کنند. دانستن این نکته که ساک حاملگی پوچ هیچ گونه تاثیری بر شانس بچه دار شدن مجدد در آینده ندارد، می تواند برای افراد تسکین دهنده باشد.

 

علت ایجاد ساک بارداری پوچ چیست ؟

در سال 2007 محققان تحقیقات ژنتیکی بر حدود 100 ساک حاملگی پوچ انجام دادند و مشخص شد که تقریباً دو سوم آن ها مشکلات کروموزومی داشته اند. در بیشتر موارد کروموزوم اضافی وجود داشت و در برخی موارد نیز کمتر از 48 کروموزوم طبیعی بدن دیده شد.

در برخی از موارد نیز جهش ژنتیکی عامل ایجاد این مساله بود. مطلب واضح در این خصوص این است که در پیش آمدن این مساله هیچ یک از والدین مقصر نیستند و در واقع کاری برای پیشگیری از آن نمی توانستند انجام دهند.

 

علائم ساک بارداری بدون جنین

ایجاد ساک حاملگی بدون جنین نیز علائم یک بارداری معمولی را ایجاد می کند. زیرا در این وضعیت نیز تخمک لقاح یافته در دیواره ی رحم لانه گزینی می کند و هورمون هایی در بدن مادر ترشح می شود که علائم اولیه بارداری را ایجاد می کند. اما سونوگرافی هفته ی هفتم ساک بارداری خالی و بدون جنین را نشان می دهد. در واقع تنها راه تشخیص یک ساک حاملگی پوچ، سونوگرافی است. در صورتی که سقط زود هنگام انجام نشود رشد ساک بارداری و عدم مشاهده ی جنین در آن، پوچ بودن حاملگی را اثبات می کند.

از علائمی که هنگام سقط ساک حاملگی رخ می دهد نیز می توان خونریزی شدید را ذکر کرد که در برخی از افراد درد زیادی دارد. در صورتی که سقط خود به خود و به صورت طبیعی صورت نگیرد، مداخله های پزشکی و دارویی برای سقط ساک پوچ لازم است.

 

ساک حاملگی پوچ چقدر شیوع دارد ؟

از آن جا که این عارضه در اوایل بارداری مشخص می شود، در بسیاری از موارد اصلا نمی توان آن را تشخیص داد و پیش از آن که خانم بداند که باردار است، سقط صورت می گیرد. آمار ها نشان می دهد که حدود 20% از بارداری ها به سقط منجر می شود و بیشتر آن ها در 12 هفته ال بارداری سقط می شوند. کارشناسان معتقدند یک سوم از سقط ها در اوایل بارداری مربوط به ساک حاملگی بدون جنین است.


منبع : نکاتی در مورد ساک حاملگی بدون جنین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.