آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟

آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟

گازهای قابل اشتعال چه خصوصیتی دارند

دغدغه ی اینکه آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ در ذهن بسیاری از والدینی که بادکنک هلیومی تهیه می کنند وجود دارد. به خصوص وقتی که بخواهند بادکنک ها را با کپسول گاز هلیوم در خانه پر کنند.

گاز هلیوم گازی نجیب

گروهی از عناصر، یک ستون از جدول تناوبی یا جدول مندلیف را به خود اختصاص داده اند و همگی در دمای اتاق گاز هستند. این عناصر به نام گاز های نجیب معروف اند و هلیوم در صدر این عناصر قرار دارد. پس از آن نئون، آرگون، کریپتون، زنون، زادون و اوگانسون هستند.

تمامی گاز های نجیب به صورت تک اتمی در طبیعت وجود دارند و تنها حدود یک درصد از حجم اتمسفر را به خود اختصاص داده اند. برای استحصال گازی مانند هلیوم نمی توان آن را از جو استخراج کرد و برای تولید آن از ذخایر گاز طبیعی که دارای 7% هلیوم است بهره می گیرند.

علت اشتعال گاز هیدروژن

اشتعال زمانی اتفاق می افتد که واکنش در گاز ها ایجاد شود. واکنش دادن برای اشتعال در واقع ترکیب گاز با اکسیژن هواست که به این فرآیند سوختن می گویند. گاز هیدروژن قابلیت ترکیب با اکسیژن و سوختن را دارد. اما همانطور که ذکر شد، گاز هلیوم یک گاز نجیب است و به دلیل عدم واکنش با اکسیژن قابلیت اشتعال نیز ندارد.
گاز نیتروژن نیز مانند گاز هلیوم قابل اشتعال نیست. هرچند سرایت آتش به مخازن آن سبب ترکیدگی خطوط انتقال می شود و اکسید های خطرناکی در حضور آتش با اکسیژن ایجاد می کند. اما، هلیوم ظرفیت واکنش دادن و تولید اکسید های خطرناک را ندارد و گاز کاملاً بی خطری است.

استنشاق گاز

استنشاق گاز های بی خطری مانند هلیوم یا نیتروژن که البته در هوای اطراف نیز وجود دارند ضرر ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که تنفس هوای بدون اکسیژن می تواند آسیب زا باشد. علت اصلی تنفس اکسیژن رسانی به بدن است. استنشاق گاز خالص باعث می شود ریه ها پر از گاز شود و فرد احساس کاذب تنفش داشته باشد در صورتیکه در واقع اکسیژنی از طریق ریه ها جذب خون نمی شود و می تواند مشکلا مغزی نیز به وجود بیاورد. به همین دلیل برای احتیاط لازم است مستقیماً گاز خروجی از کپسول یا بادکنک هلیومی تنفش نشود اما آزاد شدن این گاز در هوای خانه مشکل ساز نخواهد بود.

خاصیت تغییر صدا به علت تنفس گاز هایی مانند هلیوم افراد را جذب می کند تا آن را به وسیله ی بازی خود تبدیل کنند. اما، استنشاق مستقیم هلیوم ابداً توصیه نمی شود. در هر صورت با توجه به بی اثر بودن گاز هلیوم ، سمی نبودن و خواص ویژه و کاربردهایی که دارد، برای استفاده ی مطمئن از بادکنک های هلیومی دانستن اینکه آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ لازم است.


منبع :  آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.