ماشین کمباین برای برداشت محصول

در سال ۱۸۰۰ میلادی و در زمانی که ماشین کمباین هنوز اختراع نشده بود، حدود ۹۰% از کل جمعیت ایالات متحده روی زمین های کشاورزی کار می کردند. اما اکنون پس از گذشت حدود ۲۰۰ سال این جمعیت به کمتر از ۲% رسیده است. اختراع و توسعه ی ماشین های غول پیکری مانند کمباین که سبب افزایش سرعت تولید می شد از مهمترین علل این تغییر مشاغل در سطح جوامع بود.

برداشت محصول یعنی چه ؟

محصولاتی مانند گندم، جو و چاودار به طور کامل خوراکی نیستند. دانه های گیاه برای خوراک انسان استفاده می شوند و باقی آن مانند ساقه و کاه  قابلیت خوراکی برای انسان ندارند و باید جدا شوند.

پیش از اختراع کمباین کارگران زمین های کشاورزی با مشقت فراوان بخش های خوراکی را از غیر خوراکی جدا می کردند. آن ها مجبور بودند ابتدا با داس محصول را برداشت کنند و سپس اقدام به جدا سازی دانه غلات کنند. این کار زمان زیادی نیاز داشت و نیروی کارگری بسیاری را طلب می کرد.

اما به لطف اختراع کمباین تمام این مراحل به صورت خودکار توسط ماشین انجام می شود. ماشین کمباین دانه غلات را از یک سو در محفظه ای و بخش های غیر خوراکی را از سوی دیگری خارج می کند و روی زمین کشاورزی می ریزد.

اجزاء ماشین کمباین

درون یک ماشین کمباین پیچیده است و از بخش های مختلفی تشکیل شده است: چره دنده ها، تیغه ها، مارپیچ حرکت دهنده ی غلات، تسمه نقاله، کمربند، اهرم و چرخ هایی درون دستگاه تعبیه شده اند. طرز کار ماشین به این صورت است که قسمت جلوی ماشین محصول را جمع آوری می کند. هر چه قسمت سر دستگاه پهن تر باشد سرعت برداشت بیشتر است. این قسمت با کمک نیروی هیدرولیکی بالا و پایین می رود و زاویه می گیرد.

چرخی که گردش آهسته دارد به نام reel محصولات را به سمت کاتر هل می دهد. این چرخ دندانه هایی دارد که محصولات در آن گیر می کند و هدایت می شود. این دندانه ها مرتب باز و بسته می شوند. کاتر در سر تا سر قسمت سر ماشین وجود دارد.

در پشت کاتر محصول با یک مارپیچ و از طریق نوار نقاله وارد فرآیند می شود. در این مرحله خرمن کوبی انجام می شود و ساقه و پوش ها از دانه ها جدا می شوند. دانه ها غربال شده و در محفظه ی زیرین ریخته می شوند. باقی  مواد جدا شده با نوار نقاله به سمت انتهای ماشین هدایت می شوند. همزمان دانه های بیشتری غربال شده و پایین می ریزند. وقتی محفظه ی دانه ها پر شود، توسط لوله ی جانبی ماشین در یک تریلر ریخته می شوند.

ساقه ها و کاه نیز از قسمت انتهایی ماشین کمباین خارج می شوند.


منبع : ماشین کمباین برای برداشت محصول

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.