گازهای مخلوط یا میکس



مخلوط گازی با گاز میکس

درست کردن مخلوط گازی یا گاز میکس کردن یک علم است. در این علم همواره چالش های جدیدی وجود دارند. برای تولید مخلوط های گازی روش های مختلفی از جمله روش وزنی، فشار نسبی و حجمی استفاده میشود. روش وزنی شایع ترین متد و دقیق ترین روش برای تولید مخلوط های گازی است. در روش فشار نسبی از قانون دالتون برای محاسبه  مقدار موجود در مخلوط گازی و در روش وزنی با توجه به وزن مولکولی گازها  استفاده میشود.

کاربردهای گازهای مخلوط

مخلوط های گازی در اکثر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. ﻣﺨﻠﻮط ﻫﺎی ﮔﺎزی در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﯽ دارد. مخلوط گازی همچنین در صنایع غذایی برای بهینه کردن مدت زمان ماندگاری مواد غذایی کاربرد ویژه ای دارد.

تامین مخلوط گازی

تهیه گاز خلوص بالا معمولاً ارزان تر از گاز مخلوط است. در عین حال در اختیار داشتن گاز خالصکمک می کند تا غلظت دقیقی از گاز ها در فرآیند با هم مخلوط شوند و نتیجه ی دلخواه را ایجاد کنند

کنترل مخلوط گازی

در یک سامانه پویا، درصد هر گاز در مخلوط ثابت نیست و ممکن است هر روز با روز قبل تفاوت داشته باشد. دقت در انتخاب کنترل کننده های جریان به همین جهت اهمیت پیدا می کند. کنترل کننده های جریان برای انواع گاز کالیبره (واسنجی) شده است که می تواند حین فرآیند تغییر کند.

فشار پس خور مخلوط گازی
در برخی از کاربرد های اختلاط در زمان واقعی، فشارِ پیوسته دارای اهمیت است. برای مثال در جوشکاری، کاهش فشار در گاز محافظ، منجر به شعف در جوشکاری می شود

نرم افزار برای مخلوط گازی

با وجود جریان مناسب گازی و کنترل فشار به شیوه صحیح که گاز را سریع و صحیح منتقل می کند، به برنامه ای نیاز است که تمام اجزاء سامانه را به صورت یکجا تحت کنترل خود داشته باشد. در بسیاری از موارد، یک نرم افزار در محل اختلاط گاز می تواند همه چیز را یکپارچه کند. در بازار گزینه های زیادی وجود دارد که کار را ساده تر می کنند.  برای مثال نرم افزار Flow Vision MX. می تواند برای 10 دستگاه استفاده شود و فرآیند اختلاط را کنترل کند.

در هر صورت درست کردن مخلوط گازی یا گاز میکس نیاز به نرم افزار مناسب دارد.

منبع: گازهای مخلوط یا میکس 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.