تفاوت های موتور ماشین های جدید با موتور ماشین های قدیمی


موتور ماشین های جدید
موتور ماشین های جدید

موتور ماشین های جدید

در مقایسه با فناوری های دیگر به نظر می رسد موتور ماشین های جدید نسبت به موتور ماشین های قدیمی تفاوت زیادی نکرده است. باید گفت در عین حال که اصول اساسی موتور های خودرو تغییری از ابتدا تا کنون نداشته است، موتور ها در طول زمان تکامل یافته تر شده اند.

 

مبنای کار موتور ماشین

مبنای کار موتور یک خودرو به این صورت است که هوا و بنزین در محفظه ی سیلندر احاطه شده و یک پیستون وجود دارد که با احتراق بنزین در مجاورت هوا بالا و پایین می رود. این پیستون به میل لنگ متصل است و همچنان که پیستون حرکت می کند سبب چرخش میل لنگ می شود. این چرخش به چرخ ها متنقل شده و ماشین را به حرکت در می آورد.

 

موتور های بنزینی و بازده

موتور های بنزینی بازداه خیلی بالایی ندارند. تنها 15 درصد از انرژی شیمیایی در آن ها به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و خودرو را به حرکت در می آورد. بیش از 60 درصد انرژی به صورت گرما و در اثر اصطکاک هدر می رود.

موتور های مدرن با فناوری جدید به سمتی رفته اندئ که بازده موتور به حد اکثر ممکن برسد. به عنوان مثال تزریق مستقیم سوخت و هوا قبل از قرار گیری آن در سیلندر می تواند بازده را تا 12 درصد افزایش دهد. از طرفی استفاده از هوای فشرده سبب احتراق کارآمدتر می شود.

 

کارایی و مصرف سوخت

امروزه مردم بیشتر به مصرف سوخت خودرو اهمیت می دهند تا جدید بودن خودرو. خودرو برقی نیز به دلیل کاهش مصرف یوخت گران و کاهش آلودگی هوا به بازار وارد شده است.

امروزه خودرو های جدید وزن بیشتری نسبت به خودرو های قدیمی دارند اما با سرعت بیشتری حرکت می کنند و بار بیشتری را نیز حمل می کنند. صورت می توان گفت موتور های جدید با مبنا و اصول عملکرد یکسان نسبت به موتور های قدیمی قدرت بیشتری دارند

 

اندازه موتور های جدید

با وجود اینکه موتور های جدید قدرت و بازده بیشتری دارند به نظر می رسد باید اندازه بزرگتری نیز نسبت به موتور های قدیمی خودرو داشته باشند. اما تکامل موتور های به این سمت رفته است که موتور های با اندازه های کوچکتری طراحی می شوند. سازندگان خودرو متوجه شده اند که برای ساخت موتور قدرتمند لزوماً اندازه موتور نباید بزرگ باشد و می تواند در شکل ظاهری ماشین نیز تاثیر بگذارید.

 

هوشمندی

در موتور های قدیمی فارغ از نیاز خودرو تمام سیلندر ها به صورت همزمان احتراق انجام می دادند. اما در موتور های جدید طرز کار بهینه شده است و تعداد سیلندر های در حال کار متناسب با نیاز خودرو برای حرکت است.

این مساله یکی از تمایز های مهم موتور ماشین های جدید با موتور های قدیمی است.

منبع: تفاوت های موتور ماشین های جدید با موتور ماشین های قدیمی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.