روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟


روز جهانی پوکی استخوان
روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان روز بیستم اکتبر سال میلادی برابر با 28 مهر ماه سال شمسی است. این روز نیز مانند تمام مناسبت های جهانی روزی است که به جهت آگاه سازی مردم جهان نسبت به پوکی استخوان و راه های جلوگیری از آن در نظر گرفته شده است. این روز را بنیاد بین المللی پوکی استخوان سازماندهی کرده است.

 

تاریخچه

این روز جهانی اولین بار در بیستم اکتبر سال 1996 در انگلیس پایه گذاری شد و کمیسیون اروپا از آن حمایت کرد. در سال های پس از آن به تدریج سازمان های مختلف از این روز به عنوان فرصتی برای آگاه سازی جامعه در مورد پوکی استخوان استفاده کردند.

 

پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در نواحی لگن، کمر و مچ دچار شکستگی می شوند. این بیماری در تمام افراد از هر جنس و سنی می تواند ایجاد شود.

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند ؟

زنان نسبت به مردان بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

پوکی استخوان در سنین بالاتر بیشتر دیده می شود.

افرادی که دچار جثه ی ریزتر هستند بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند.

نژاد نیز در این مسأله بی تأثیر نیست. مردم آسیا و سفید پوستان بیشتر مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی، هورمون های جنسی (کاهش استروژن پس از یائسگی)، بیماری انورکسیا نروزا، کمبود کلسیم و ویتامین دی، سطح فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و مصرف الکل همگی بر ابتلا به پوکی استخوان اثر دارند.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

برخی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان مانند عوامل ورلثتی قابل تغییر نیستند اما بمی توان با ورزش منظم، اصلاح رژیم غذایی، دریافت کلسیم و ویتامین د کافی و نیز اجتناب از مصرف الکل و سیگار تا حد زیادی مانع از ابتلا به پوکی استخوان شد. برای مثال مصرف شیر، ماست و پنیر کم چربی باید حتماً در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

پیاده روی، کوهنوردی، دویدن، وزنه زدن، تنیس و رقص از جمله ورزش هایی هستند که برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شوند.

 

عوارض پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان به نام بیماری خاموش شناخته شده است. زیرا از دست رفتن تراکم استخوان هیچگونه علائمی ندارد. بسیاری از افراد تا زمانی که دچار آسیب یا شکستگی نشوند متوجه این بیماری نخواهند شد.

 

تشخیص پوکی استخوان

پوکی استخوان با بررسی تراکم استخوان تشخیص داده می شود. این آزمایش کمک می کند تا استحکام استخوان ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز راه هایی برای تقویت آن مانند ورزش، مصرف کلسیم، اصلاح سبک زندکگی و درمان دارویی یشنهاد شود.

روز جهانی پوکی استخوان روزی برای آگاهی رسانی در مورد این بیماری خاموش است.

منبع: روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.