تکرر ادرار، علل و راه‌های درمان آن

علت تکرر ادرار و درمان آن


علت تکرر ادرار و درمان آن

در این مطلب قصد داریم به موضوع علت تکرر ادرار و درمان آن بپردازیم. تکرر ادرار عارضه ای است که می تواند مانع از خواب کافی شود، توانایی فرد برای کار کردن را از وی سلب کند و مشکلات دیگری به وجود بیاورد. افرادی که شب هنگام دچار تکرر ادرار می شوند با مسائلی همچون خستگی مفرظ در اثر نخوابیدن، تغییرات خلقی، تغییر اشتها و اختلال در عملکرد شناختی مغز مواجه خواهند شد.


تکرر ادرار چیست ؟

نیاز به دفع ادرار اگر از حالت طبیعی خارج شده و بیشتر گردد، فرد دچار تکرر ادرار شده است. تکرر ادرار معمولاً با حس فوریت در دفع ادرار همراه است که ناشی از انقباض عضلات مثانه است. اعضای مختلفی از بدن برای دفع ادرار همکاری می کنند. به همین دلیل برای درک علت تکرر ادرار باید به این بخش ها توجه نمود.


علائم و عوارض تکرر ادرار چیست ؟

تکرر ادرار در برخی از شرایط مانند بارداری امری طبیعی است. اما به صورت عارضه درتمام سنین می تواند رخ دهد. برای برخی از افراد، تکرر ادرار با دفع دردناک، مشاهده خون در ادرار و فوریت شدید برای تخلیه ادرار همراه است. برخی نیز سوزش ادرار را تجربه می کنند.


مشکلات مثانه

یکی از علل تکرر ادرار مشکلات مربوط به مثانه است. سنگ مثانه، عارضه مثانه پرکار، سندروم مثانه دردناک و .. از جمله مشکلاتی هستندکه منجر به ایجاد تکرر ادرار می شوند.


مشکلات پروستات

در مردان مشلاتی نظیر بزرگ شدن غیر طبیعی پروستات و هر گونه بیماری دیگری مربوط به غده ی پروستات می تواند منجر به تکرر ادرار شود.


مشکلات کلیوی و دیابت

مشکلات و بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه سبب تکرر ادرار می شود. دیابت نوع یک و دو نیز به دلیل عدم تعادل در قند خون منجر به دفع مایعات بیشتری از بدن می شود که در قالب تکرر ادرار بروز پیدا می کند.


عفونت مجاری ادراری

وجود هر گونه عفوت در مجاری ادراری منجر به تغییر رنگ در ادرار و هم چنین تکرر ادرار می شود. بیماری های مقاربتی نیز در این زمینه اثر گذارند و مشکلاتی ایجاد می کنند.


تکرر ادرار بدون بیماری

گاهی بدون وجود زمینه ی بیماری فرد به علت مصرف مایعات زیاد از حد و یا قرار گرفتن در شرایط تنش زا و استرس دچار تکرر ادرار موقتی می شود.


درمان تکرر ادرار چیست ؟

برای درمان تکرر ادرار ابتدا باید علت ایجاد آن تشخیص داده شود و با درمان علت زمینه، تکرر ادرار خود به خود رفع خواهد شد. برای مثال در صورتی که عفونت عامل ایجاد تکرر ادرار باشد لازم است که از دارو های آنتی بیوتیک برای درمان این عارضه استفاده گردد. مراجعه به پزشک برای تشخیص علت تکرر ادرار و درمان آن لازم است.

منبع: تکرر ادرار، علل و راه‌های درمان آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.