فواید چای زعفران برای سلامتی چیست؟

خواص معجزه آسا چای زعفران

زعفران را شاید بتوان گران ترین ادویه در جهان به شمار آورد که از نوعی گل به نام crocus sativus linné به دست می آید. کروکوس در خاورمیانه و بخش هایی از اروپا کشت می شود. ایران، هند و یونان از جمله مهم ترین کشورهای تولید کننده زعفران هستند. کلاله و خامه گل ها که به رنگ زرشکی هستند با دقت به طور دستی جدا شده و خشک می شوند و به عنوان زعفران مورد استفاده قرار می گیرند. زعفران علاوه بر این که در آشپزی برای افزودن رنگ و طعم به غذاها، و به عنوان رنگ پارچه و عطر مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان چای نیز خواص درمانی فوق العاده ای دارد که سبب شده در بسیاری از موارد مصرف چای آن توصیه شود. برای آشنایی بیشتر با خواص چای زعفران و فواید آن برای سلامتی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید چای زعفران برای سلامتی

اعتقاد بر این است که انسان ها از حدود 3500 سال پیش از زعفران استفاده های درمانی می کرده اند. در واقع خواص چای زعفران سبب شده که از آن را برای مشکلاتی مثل اختلالات ادراری، مسائل قاعدگی، بیماری های چشم، بهبود زخم ها، مشکلات معده، تومورها و اختلالات روانی استفاده شود.

داروی ضدافسردگی

احتمالا شما هم تابحال در مورد نشاط آور بودن زعفران چیزهایی شنیده اید. یک مطالعه قدیمی در مجله EthnopharmacologyTrusted Source نشان داده است که زعفران می تواند به اندازه داروی فلوکستین (پروزاک) در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر باشد. در طی چندین مطالعه، خواص چای زعفران برای درمان افسردگی در بزرگسالان بالای 18 سال مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که زعفران علائم را برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی بهبود می بخشد و ممکن است جایگزینی مناسب برای افرادی باشد که در استفاده از داروهای ضد افسردگی را مشکل دارند. پکیج چاقی نیوشا نیز به دلیل بهره گیری از خواص آرام بخشی و نشاط آوری حاوی چای زعفران است.

تاثیر در سلامت قلب

زعفران دارای اجزای شیمیایی مختلفی است که برخی از آن ها قادرند به کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کنند. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که زعفران فشار خون را کاهش می دهد. تحقیقات دیگری نیز با استفاده از خرگوش ها انجام شد که نشان داد زعفران در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید موثر است. با مصرف زعفران احتمال اینکه کلسترول بد باعث آسیب به بافت ها شود کاهش پیدا می کند. محققان معتقدند که یکی از خواص چای زعفران، خواص آنتی اکسیدانی آن است که ممکن است در مورد بیماری های قلبی یک اثر محافظتی داشته باشد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی PMS

سندرم پیش از قاعدگی می تواند انواع مختلفی از علائم ناخوشایند را ایجاد کند، از نوسانات خلقی گرفته تا ناراحتی های جسمی. برخی از زنان بیش از دیگران ممکن است این علائم را تجربه کنند. افرادی که تمایل دارند این علائم را تسکین بدهند اما به داروهای شیمیایی اعتمادی ندارند می توانند از خواص چای زعفران به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده کنند. در مطالعه ای که در مجله زنان و زایمان سایکوسوماتیک انجام شد، زعفران به عنوان یک درمان موثر برای علائم PMS و اختلالات شدید دیسفوریک پیش از قاعدگی مطرح شد. یکی از آسان ترین روش ها برای استفاده از فواید زعفران استفاده از چای زعفرانی کیسه ای نیوشا است.

تقویت حافظه

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی کروسین و کروستین است که محققان باور دارند می تواند به یادگیری و عملکرد حافظه کمک کند. یک مطالعه معتبر که در Phytotherapy Research با استفاده از موش منتشر شد، نشان داد که زعفران می تواند مشکلات یادگیری و حافظه را بهبود بخشد. این تحقیقات امیدوار کننده است که زعفران در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که بر مغز تأثیر می گذارند موثر عمل کند. جالب است که بدانید در کنار چای زعفران شما با استفاده از خواص چای دارچین نیز می توانید به تقویت حافظه خود کمک کنید.

پیشگیری از سرطان

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان و فلاونوئید است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر مواد مضر محافظت می کنند. فلاونوئیدها مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که به گیاه کمک می کند از خود در برابر قارچ و بیماری محافظت کند. در طی یک بررسی انجام شده در سال 2015 نشان داده شد که ترکیب شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف موثر باشد. اما محققان اشاره می کنند که مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است تا خواص چای زعفران در این مورد با قطعیت بیشتری تایید گردد.

افزایش میل جنسی

آفرودیزیاک ها غذاها یا مکمل هایی هستند که به افزایش میل جنسی شما کمک می کنند. مطالعات نشان داده است که زعفران ممکن است دارای خواص افرودزیاک باشد. به ویژه در افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در طول چهار هفته به طور قابل توجهی اختلالات جنسی مرتبط با افسردگی را بهبود می بخشد.

طرز تهیه چای زعفران

برای تهیه و بهره بردن از خواص چای زعفران می توان آن را به صورت ساده و با خیساندن رشته های زعفران در آب داغ تهیه کرد. اما به این صورت ممکن است طعم قوی و تلخی داشته باشد. به همین دلیل، می توانید آن را با برگ های چای سیاه نیز مخلوط کرده یا گیاهان و ادویه جات دیگری را به آن اضافه کنید. دستور العمل ها می توانند متفاوت باشند. اجازه دهید زعفران حدود پنج تا هشت دقیقه در آب داغ بماند. استفاده از هل، شیر، ریحان، لیمو و عسل نیز می تواند برای ایجاد طعم بهتر مورد استفاده قرار بگیرد. اما در صورتی که فرصت کافی برای تهیه این چای مفید ندارید می توانید آن را به صورت چای فوری و کیسه ای از فروشگاه اینترنتی دمنوش های نیوشا نیک تهیه نمایید.

منبع: فواید چای زعفران برای سلامتی چیست؟