آموزش طرز تهیه کیک براونی


طرز تهیه کیک براونی
طرز تهیه کیک براونی

طرز تهیه کیک براونی

در این نوشته طرز تهیه کیک براونی ارائه شده است. این کیک خوشمزه خانگی طعم و بافت فوق العاده ای دارد. گاناش شکلاتی نیمه شیرین روی آن نیز طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن یک کیک براونی می توانید از بسته های پودر کیک ساده و شکلاتی آماده نیز استفاده کنید تا دردسر کمتری برای آماده سازی کیک داشته باشید.
اما در این نوشته ما نحوه کامل درست کردن براونی شکلاتی را از مواد اولیه توضیح خواهیم داد:

 

مواد اولیه برای کیک براونی

یک فنجان + دو قاشق غذا خوری کره

85 گرم شکلات تلخ

نصف فنجان + یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو

دو نیم فنجان شکر دانه ریز

سه عدد تخم مرغ بزرگ به دمای اتاق رسیده

یک قاشق غذا خوری وانیل

یک و نیم فنجان آرد حاوی بیکینگ پودر

نصف قاشق چای خوری نمک

مواد اولیه برای گاناش روی کیک

یک فنجان خامه سنگین

340 گرم شکلات کم شیرین

 

روش تهیه کیک براونی

ابتدا فر را تا دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سلسیوس (سانتیگراد) گرم کنید. قالب کیک مورد نظر خود را نیز با روغن چرب کنید.

در ماکرو فر یا به صورت بن ماری کره و شکلات را ذوب کنید. گاهی این مخلوط را روی حرارت هم بزنید. پس از برداشتن این مخلوط از روی گاز پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. سپس شکر را افزوده و تخم مرغ ها را به ترتیب در آن بشکنید و در نهایت وانیل را اضافه کنید. پس از اینکه این مواد خوب با هم مخلوط شدند، مخلوط آرد و نمک را به تدریج به آن اضافه کنید تا خمیر کیک براونی آماده شود

این خمیر را در قالب چرب شده بریزید و به مدت 20 تا 25 دقیقه در فر بپزید. پس از خروج از فر اجازه بدهید 5 دقیقه خنک شود و سپس آن را از قالب جدا کنید.

 

تهیه گاناش

خامه را روی حرارت ملایم به جوش بیاورید. یا دو دقیقه در مایکرو فر قرار دهید. سپس شکلات را آهسته در خامه ریخته و اجازه بدهید 5 دقیقه روی حرارت باقی بماند. خامه و شکلات را هم بزنید تا جایی که ظاهری براق و یک دست پیدا کند.

پس از این که کیک خارج شده از قالب به اندازه کافی خنک شد، گاناش را روی کیک بریزید تا به آن نفوذ کند.

 

نکات

پس از آماده شدن کیک را چند ساعت در یخچال نگهداری کنید سپس سرو کنید. گاناش روی کیک سرد قوام دارد و کیک نیز در حین برش زدن خرد نمی شود.

وقتی گاناش روی کیک سرد می ریزید می توانید در نحوه ریختن ان خلاقیت به خرج بدهید و ظاهر زیبایی از شره کردن گاناش روی کیک بسازید.

امیدواریم کیک خود را با این روش طرز تهیه کیک براونی را درست کنید و از آن لذت ببرید.

منبع: آموزش طرز تهیه کیک براونی

قهوه گانودرما چیست ؟

پیش از پاسخ به این سوال که قهوه گانودرما چیست باید گفت که احتمالاً نام گانودرما به عنوان گیاهی با خواص فوق العاده به گوش شما رسیده است. قهوه گانودرما مخلوطی از پودر قارچ گانودرما لوسیدوم همراه با قهوه است و ممکن است در ترکیبات آن مواد دیگری مانند شیرین کننده ها نیز به کار رفته باشند.

این نوشیدنی می تواند به افرادی که قصد دارند میزان مصرف قهوه روزانه خود را کم کنند، کمک کننده باشد و سطح انرژی خوبی به آن ها هدیه دهد. البته تحقیقات علمی کمی در این زمینه برای اثبات خواص این قارچ انجام شده اند.

خواص قارچ گانودرما

خواص قارچ گانودرما که در طب سنتی چین به نام قارچ جاودانگی نامیده می شود، بسیار متعدد است. در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • پیشگیری کننده از سرطان
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • موثر بر سلامت قلب و عروق
  • محافظ کبد
  • ضد باکتری و ضد ویروس
  • محافظت کننده بدن در برابر اشعه
  • موثر بر سلامت مجاری ادرار
  • و …

درمان بیماریها با قارچ گانودرما

درمان بیماریها با قارچ گانودرما تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت و دیگر بیماری ها مانند سرطان و بیماری های التهابی و آلرژی در پژوهش های علمی مورد بررسی قرار گرفته است. در طب سنتی چینی از قارچ گانودرما بیش از 2 هزار سال است که برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های جسمی و روانی استفاده می شود.

گانودرما و درمان دیابت

تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت از بین تمام خواص ویژه ای که برای قارچ گانودرما ذکر می شود، خاصیت درمانی ان برای سرطان و دیابت به طور ویژه موضوع پژوهش ها و تحقیقات علمی بوده است. زیرا این دو بیماری درمان دشواری دارند و بر کیفیت زندگی بیمار اثر نامطلوب بر جای می گذارند.

گانودرما درمان پیسی

در مورد تاثیر قارچ گانودرما بر پیسی ادعاهایی وجود دارد. این قارچ بر تقویت بدن، پاکسازی، التهاب زدایی و بسیاری موارد سلامتی بخش دیگر اثر جدی دارد.در بیماری پیسی، سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست از بین می روند. بنا بریان مناطقی از پوست بیمار دارای نواحی کوچک یا بزرگ سفید رنگی خواهد شد…

گانودرما در درمان سرطان

تاثیر قارچ گانودرما بر سرطان در گذشته در طب سنتی چین تاثیر قارچ گانودرما بر سرطان به نوعی همانند شیمی درمانی امروز عمل می کرده است. قارچ خوراکی گانودرما لوسیدوم خواص دارویی متعددی از جمله درمان آلرژی، آرتروز، برونشیت، زخم معده، بی خوابی، روماتیسم اسکلرودرمی را دارد …

منبع: فروشگاه اینترنتی قهوه گانودرما بیز

طرز تهیه کیک پرتقالی بدون فر

کیک پرتقالی بدون فر
کیک پرتقالی بدون فر

کیک پرتقالی بدون فر

برای پخت کیک پرتقالی بدون فر در خانه نیازمند زود پز و یک پایه هستید که ظرف کیک را روی ان داخل زودپز قرار دهید. برای پختکیک بدون فر باید زود پز را از ساعتی قبل روی حرارت بالا قرار دهید تا داخل آن همانند فر گرم شود. در دستور پخت این کیک از تخم مرغ استفاده نشده است. بافت این کیک نرم و مرطوب است و به راحتی روی گاز پخته می شود.

 

مواد لازم برای تهیه کیک پرتقالی

یک دوم تا سه چهارم فنجان آب پرتقال تازه

200 میلی لیتر شیر خشک شیرین

100 گرم یا نصف فنجان کره نرم شده

دو قاشق غذا خوری شکر

عصاره وانیل

پوست رنده شده نصف یک پرتقال کوچک

یک و یک چهارم فنجان آرد همه منظوره

یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پودر

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین

کمی نمک

 

دستور تهیه کیک پرتقالی

کف یک زود پز بزرگ را با نمک یا شن پر کنید. حدود یک فنجان نمک یا شن کافی است. سپس در ان را بگذارید و به مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت دهید تا گرم شود. سوتک زود پز را نیز بردارید تا بخار از آن خارج نشود.

در ظرفی کره، آب پرتقال، شیر خشک و شکر را با هم مخلوط کرده و با هم زن برقی هم بزنید تا یکدست شوند. سپس وانیل و پوست پرتقال را نیز به مخلوط اضافه کنید.

در ظرف دیگری آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و کمی نمک را با هم مخلوط کرده و این مخلوط را کم کم به مواد تر اضافه کرده و هم بزنید.

قالب مورد نظر را که از قبل چرب کرده اید، کمی آرد پاشی کنید و خمیر را درون آن بریزید. سطح خمیر ریخته شده در قالب را صاف کنید و قالب را روی پایه ای درون زودپز گرم قرار دهید.

در زود پز را محکم ببندید و روی حرارت ملایم حدود 40 تا 50 دقیقه این کیک را بپزید. پخت کیک زمانی کامل شده است که اگر خلال دندانی در مرکز آن فرو کنید از خمیر به آن نچسبد و تمیز بیرون بیاید. اگر پخت کامل نشده بود در زود پز را بسته و کمی دیگر به آن زمان بدهید.

 

نکات

زود پز را بدن ریختن نمک یا شن در کف آن حرارت ندهید. زیرا حرارت را در خود حبس نمی کند و مانند کوره گرم نمی شود. حرارت زیاد می تواند به دیواره های زودپز آسیب برساند و سوختگی ایجاد کند.

پیشنهاد می شود این کیک پرتقالی را با قهوه سرو کنید.

اگر فر در دسترس داشته باشید، می توانید این کیک را در فر نیز 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد به مدت 30 تا 40 دقیقه بپزید. اما همان طور که دیدید درست کردن کیک پرتقالی بدون فر نیز بسیار ساده است.

منبع: طرز تهیه کیک پرتقالی بدون فر

روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟


روز جهانی پوکی استخوان
روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان روز بیستم اکتبر سال میلادی برابر با 28 مهر ماه سال شمسی است. این روز نیز مانند تمام مناسبت های جهانی روزی است که به جهت آگاه سازی مردم جهان نسبت به پوکی استخوان و راه های جلوگیری از آن در نظر گرفته شده است. این روز را بنیاد بین المللی پوکی استخوان سازماندهی کرده است.

 

تاریخچه

این روز جهانی اولین بار در بیستم اکتبر سال 1996 در انگلیس پایه گذاری شد و کمیسیون اروپا از آن حمایت کرد. در سال های پس از آن به تدریج سازمان های مختلف از این روز به عنوان فرصتی برای آگاه سازی جامعه در مورد پوکی استخوان استفاده کردند.

 

پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در نواحی لگن، کمر و مچ دچار شکستگی می شوند. این بیماری در تمام افراد از هر جنس و سنی می تواند ایجاد شود.

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند ؟

زنان نسبت به مردان بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

پوکی استخوان در سنین بالاتر بیشتر دیده می شود.

افرادی که دچار جثه ی ریزتر هستند بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند.

نژاد نیز در این مسأله بی تأثیر نیست. مردم آسیا و سفید پوستان بیشتر مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی، هورمون های جنسی (کاهش استروژن پس از یائسگی)، بیماری انورکسیا نروزا، کمبود کلسیم و ویتامین دی، سطح فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و مصرف الکل همگی بر ابتلا به پوکی استخوان اثر دارند.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

برخی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان مانند عوامل ورلثتی قابل تغییر نیستند اما بمی توان با ورزش منظم، اصلاح رژیم غذایی، دریافت کلسیم و ویتامین د کافی و نیز اجتناب از مصرف الکل و سیگار تا حد زیادی مانع از ابتلا به پوکی استخوان شد. برای مثال مصرف شیر، ماست و پنیر کم چربی باید حتماً در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

پیاده روی، کوهنوردی، دویدن، وزنه زدن، تنیس و رقص از جمله ورزش هایی هستند که برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شوند.

 

عوارض پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان به نام بیماری خاموش شناخته شده است. زیرا از دست رفتن تراکم استخوان هیچگونه علائمی ندارد. بسیاری از افراد تا زمانی که دچار آسیب یا شکستگی نشوند متوجه این بیماری نخواهند شد.

 

تشخیص پوکی استخوان

پوکی استخوان با بررسی تراکم استخوان تشخیص داده می شود. این آزمایش کمک می کند تا استحکام استخوان ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز راه هایی برای تقویت آن مانند ورزش، مصرف کلسیم، اصلاح سبک زندکگی و درمان دارویی یشنهاد شود.

روز جهانی پوکی استخوان روزی برای آگاهی رسانی در مورد این بیماری خاموش است.

منبع: روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟

خانه داری و تمیز کردن با جوش شیرین

تمیز کردن با جوش شیرین

تمیز کردن با جوش شیرین

موارد زیادی از نکات تمیزکاری خانه برای تمیز کردن با جوش شیرین و بهره گیری از اثر فوق العاده آن وجود دارد. جوش شیرین خواص بو زدایی دارد و می تواند جرم های سخت را پاک کند. ضمناً ماده شیمیایی خطرناکی نیز در آن وجود ندارد و مضر نیست.

 

کاربرد جوش شیرین در تمیز کردن حمام

شیر آب و بدنه ی دوش حمام دچار جرم هایی می شودکه به راحتی می توان آن ها را با یک دستمال آغشته به جوش شیرین پاک کرد. با استفاده از جوش شیرین براقیت به شیر ها و دوش حمام باز می گردد.

تمیز کردن راه آب حمام با جوش شیرین می تواند بوی نامطبوع چاه حمام را از بین ببرد. برای اینکار لازم است از یک دوم فنجان جوش شیرین و آب داغ کمک بگیرید و اجازه بدهید جوش شیرین 15 دقیقه در راه آب باقی بماند.

مخلوط جوش شیرین و آب اکسیژنه نیز خمیری درست می کند که برای تمیز کردن توالت کار ساز است.

 

کاربرد جوش شیرین در تمیز کردن آشپزخانه

جوش شیرین یک پاک کننده سطح همه منظوره است.

برای پاک کردن غذا های سوخته و چسبیده سطح ظرف را به جوش شیرین آغشته کنید. سپس کمی سرکه را به جوش آورده و روی آن بریزید. اجازه بدهید 30 دقیقه بماند و با اسفنج آن را پاک کنید. اگر با لکه ی سر سختی مواجه هستید این کار را باید چند بار تکرار کنید.

یکی دیگر از کاربردهای تمیزکاری با جوش شیرین، تمیزکردن گاز است. خمیری از آب و جوش شیرین اماده کنید و آن را روی لکه های گاز قرار دهید.

تمیزکردن سینک ظرفشویی با جوش شیرین نیز سبب می شود سینک حسابی برق بیفتد.

 

موارد دیگر

آیا می دانید که جوش شیرین یک پاک کننده ی فوق العاده برای دیوار های رنگ شده است. ابری را به جوش شیرین آغشته کنید و روی دیوار ها بکشید. خواهید دید که اثر تمیزکنندگی آن حیرت انگیز است.

کف شویی نیز با جوش شیرین امکان پذیر است. به جای استفاده از مواد شوینده شیمیایی نصف فنجان جوش شیرین را در یک سطل آب گرم حل کنید و با آن زمین را تی بکشید. به دلیل باقیماندن ذرات جوش شیرین روی زمین یکبار دیگر باید زمین را با تی و آب خالی پاک کنید.

افزودن جوش شیرین به مواد شوینده ماشین لباسشویی باعث سفیدی بیشتر البسه روشن می شود.

اسپری کردن مخلوط آب و جوش شیرین روی سطل زباله باعث از بین رفتن بوی نا مطبوع زباله در آشپزخانه می شود.

حتی ریختن جوش شیرین روی فرش و جارو کردن آن پس از 15 دقیقه بوی نامطبوع فرش را از بین می برد.

در کنار موارد تمیز کردن با جوش شیرین بو زدایی از کفش ها را نیز فراموش نکنید.

منبع: خانه داری و تمیز کردن با جوش شیرین