چه تغذیه ای در سنین بالا ضروری است؟

تغذیه ضروری در سن بالا

بدن ما با افزایش سن تغییر می کند؛ به همین خاطر تغذیه ضروری در سن بالا، با تغذیه در سنین جوانی متفاوت است. تغذیه از غذا و آب تامین می شود. نیازهای غذایی برای زنان و مردان و با توجه به شرایط پزشکی خاص، سطح فعالیت و سن متفاوت می شود.

غذا انرژی و مواد مغذی لازم برای سالم ماندن را در اختیار ما قرار می دهد. زنان و مردان به پروتئین (گوشت، ماهی، لبنیات، لوبیا و آجیل)، کربوهیدرات (غلات)، چربی های سالم (روغن سالم)، ویتامین ها، مواد معدنی و آب احتیاج دارند. این غذاها به جلوگیری از برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها کمک کند.

 مراقبت های تغذیه ای

در هر وعده غذایی انواع غذاهای سالم را انتخاب کنید: میوه ها، سبزیجات، پروتئین و غلات. از کالری های ناسالم مانند کیک، کلوچه، چیپس، نوشابه پرهیز کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که دارای چربی و کلسترول کم باشند. از چربی اشباع و ترانس خودداری کنید؛ چربی اشباع شده از حیوانات (گوشت قرمز و لبنیات)  و چربی ترانس در غذاهای فرآوری شده یافت می شود که شامل کالاهای پخته شده بسته بندی شده نیز می شود.

برچسب روی بسته های غذایی را بخوانید. برچسب ها به شما می گویند چه مقدار کالری، چربی، کلسترول، سدیم، کربوهیدرات و پروتئین در هر بسته هست. در هر وعده غذایی از مواد مغذی مناسب استفاده کنید. مواد مغذی شامل کلسیم؛ فیبر؛ ویتامین A  و ویتامین C است و مواد غذایی مضرّ شامل چربی(چربی های اشباع و ترانس)؛ کلسترول و سدیم است.

 مصرف نمک

با افزایش سن، سدیم دغدغه زنان و مردان است. پس از سن 50 سالگی، افراد نباید بیش از 1500 میلی گرم در روز نمک مصرف کنند که تقریباً معادل دو سوم یک قاشق چایخوری است. نمک سفره را به غذای خود اضافه نکنید. غذاهای کنسرو شده و گوشتهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. مقداری سدیم برای اعصاب شما مفید است. اما بیش از حد می تواند خطرات شما را در مورد برخی شرایط پزشکی افزایش دهد. سدیم بیش از حد باعث می شود بدن شما مایعات را حفظ کند. این می تواند منجر به فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته مغزی شود. برای خانم های بالاتر از 50 سال و یائسه ها، سدیم بیش از حد باعث از بین رفتن کلسیم استخوان ها و پوکی استخوان می شود.

 ایمنی غذا

ایمنی مواد غذایی یکی دیگر از نگرانی های زنان و مردان بالای 50 سال است. با افزایش سن، بدن ما قادر به مقابله با عفونت هایی که از غذاهای غیر ایمن حاصل می شود، نیست. غذاهای خام را خوب ضدعفونی کنید و بشویید. هنگام تهیه غذا، دست ها و ابزارهای برش را تمیز نگه دارید. غذای خود را تا دمای لازم بپزید. در مجموع لازم است که به ایمنی غذا هم مانند تغذیه ضروری در سن بالا، توجه داشته باشید.

منبع: چه تغذیه ای در سنین بالا ضروری است؟