تکرر ادرار، علل و راه‌های درمان آن

علت تکرر ادرار و درمان آن


علت تکرر ادرار و درمان آن

در این مطلب قصد داریم به موضوع علت تکرر ادرار و درمان آن بپردازیم. تکرر ادرار عارضه ای است که می تواند مانع از خواب کافی شود، توانایی فرد برای کار کردن را از وی سلب کند و مشکلات دیگری به وجود بیاورد. افرادی که شب هنگام دچار تکرر ادرار می شوند با مسائلی همچون خستگی مفرظ در اثر نخوابیدن، تغییرات خلقی، تغییر اشتها و اختلال در عملکرد شناختی مغز مواجه خواهند شد.


تکرر ادرار چیست ؟

نیاز به دفع ادرار اگر از حالت طبیعی خارج شده و بیشتر گردد، فرد دچار تکرر ادرار شده است. تکرر ادرار معمولاً با حس فوریت در دفع ادرار همراه است که ناشی از انقباض عضلات مثانه است. اعضای مختلفی از بدن برای دفع ادرار همکاری می کنند. به همین دلیل برای درک علت تکرر ادرار باید به این بخش ها توجه نمود.


علائم و عوارض تکرر ادرار چیست ؟

تکرر ادرار در برخی از شرایط مانند بارداری امری طبیعی است. اما به صورت عارضه درتمام سنین می تواند رخ دهد. برای برخی از افراد، تکرر ادرار با دفع دردناک، مشاهده خون در ادرار و فوریت شدید برای تخلیه ادرار همراه است. برخی نیز سوزش ادرار را تجربه می کنند.


مشکلات مثانه

یکی از علل تکرر ادرار مشکلات مربوط به مثانه است. سنگ مثانه، عارضه مثانه پرکار، سندروم مثانه دردناک و .. از جمله مشکلاتی هستندکه منجر به ایجاد تکرر ادرار می شوند.


مشکلات پروستات

در مردان مشلاتی نظیر بزرگ شدن غیر طبیعی پروستات و هر گونه بیماری دیگری مربوط به غده ی پروستات می تواند منجر به تکرر ادرار شود.


مشکلات کلیوی و دیابت

مشکلات و بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه سبب تکرر ادرار می شود. دیابت نوع یک و دو نیز به دلیل عدم تعادل در قند خون منجر به دفع مایعات بیشتری از بدن می شود که در قالب تکرر ادرار بروز پیدا می کند.


عفونت مجاری ادراری

وجود هر گونه عفوت در مجاری ادراری منجر به تغییر رنگ در ادرار و هم چنین تکرر ادرار می شود. بیماری های مقاربتی نیز در این زمینه اثر گذارند و مشکلاتی ایجاد می کنند.


تکرر ادرار بدون بیماری

گاهی بدون وجود زمینه ی بیماری فرد به علت مصرف مایعات زیاد از حد و یا قرار گرفتن در شرایط تنش زا و استرس دچار تکرر ادرار موقتی می شود.


درمان تکرر ادرار چیست ؟

برای درمان تکرر ادرار ابتدا باید علت ایجاد آن تشخیص داده شود و با درمان علت زمینه، تکرر ادرار خود به خود رفع خواهد شد. برای مثال در صورتی که عفونت عامل ایجاد تکرر ادرار باشد لازم است که از دارو های آنتی بیوتیک برای درمان این عارضه استفاده گردد. مراجعه به پزشک برای تشخیص علت تکرر ادرار و درمان آن لازم است.

منبع: تکرر ادرار، علل و راه‌های درمان آن

گیاه خار مریم چه خواصی دارد

دمنوش خار مریم چه نوع خواص دارویی دارد؟

خواص خار مریم چیست؟

خواص دارویی دمنوش خار مریم بسیار فراوان است. این گیاه گل های بنفشی دارد و رویش آن را به مریم مقدس نسبت می دهند. طبق افسانه ها شیر مریم مقدس مادر عیسی مسیح بر زمین می ریزد و از جای آن خار مریم می روید. در زبان انگلیسی به خار مریم milk thistle به معنی خار شیر می گویند.

خار مریم اثر محافظتی بر کبد دارد. افرادی که دچار مشکلات کبدی، سیروز کبدی، کبد چرب و .. هستند به مصرف آن توصیه می شوند. همچنین افرادی که از دارو های مضر برای کبد استفاده می کنند بهتر است که از مصرف دمنوش خار مریم غافل نشوند تا بتوانند از اثرات سوء دارو ها بکاهند.

خار مریم به عنوان داروی سنتی برای درمان بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز تجویز می شود . به خاطر اثرات ضد التهابی که دارد اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش هایی که روی موش ها انجام شده است، مشخص کرده اند که خار مریم می تواند مانع از تخریب اکسایشی مغز در اثر استرس و قرار گیری تحت تنش باشد. البته برای اثبات تاثیرات خار مریم بر مغز به پژوهش های بالینی بیشتری نیاز است.

جالب است که بدانید خار مریم برای استخوان های بدن نیز مفید فایده است. پوکی استخوان که امروزه بسیاری از افراد را درگیر کرده است می تواند با مصرف خارمریم پیشگیری شود. به همین دلیل مصرف این دمنوش به بانوان یائسه شدیداً توصیه می شود.

تاثیرات و دیگر  خواص دمنوش خار مریم

از دیگر خواص دارویی دمنوش خار مریم این است که قابلیت دارد تا تاثیر گذاری شیمی درمانی بر سرطان را دو چندان کند. اثرات آنتی اکسیدان خار مریم به حدی است که می تواند به خودی خود با تومور های سرطانی مقابله نماید. چه خوب است که افراد از این دمنوش پر خاصیت پیش از ابتلا به بیماری ها بهره ببرند. اما پس از ابتلا به بیماری نیز هنوز دیر نیست.

گرچه زنان باردار و شیرده باید تحت نظر پزشک هر گونه فراورده ی گیاهی را مصرف نمایند، گفته می شود که دمنوش خار مریم سبب افزایش شیر مادران می شود.برخی از پژهش ها نشان داده اندمادرانی که دو ماه به صورت منظم خار مریم مصرف کردند، 64% شیر بیشتری داشتند.

یکی دیگر از خواص فوق العاده ی گیاه خار مریم، درمان جوش و اکنه است. تغییرات هورمونی و تنش های روزمره از جمله عواملی هستند که سبب بروز آکنه روی پوست می شوند. خار مریم می تواند با تاثیر بر هورمون ها و همچنین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی سبب درمان آکنه شود.

خار مریم برای افراد دیابتی نیز مفید است و می تواند سطح قند خون آن ها را کاهش دهد. این گیاه در کنترل دیابت نوع 2 موثر واقع شده است.

خواص خار مریم برای پوست صورت

خواص دارویی دمنوش خار مریم برای پوست صورت همانند چای سبز است. این دمنوش های گیاهی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که سلامت و شادابی پوست را تضمین می کند. دمنوش خار مریم با حذف رادیکال های آزاد در بدن می تواند مانع از پیری زود رس شود.  رادیکال های آزاد مواد آلاینده ای هستند که سلول های سالم را دچار فروپاشی می کنند و در زندگی های پر تنش امروزی نیز سطح زیادی در بدن انسان ها پیدا کرده اند.

پژوهش ها نشان داده اند که دمنوش خار مریم می تواند التهابات پوستی را نیز در حیوانات کاهش دهد. این فواید، زمانی که خار مریم به صورت دمنوش روزانه مصرف می شود، خود را بیشتر نشان می دهند و باعث کاهش جوش و حساسیت های پوستی می شود.

فواید درمانی دمنوش خار مریم

فرآورده های نوشیدنی هار مریم به صورت عرق و دمنوش هستند. طبق توصیه های پزشکان طب سنتی نوشیدن عرقیجات می تواند اثر درمانی سریعتری داشته باشد. اما، نوشیدن دمنوش های گیاهی تاثیر خود را آهسته تر نشان می دهند ولی این مزیت را دارند که تاثیر درمانی ماندگار تری بر جای بگذارند. خواص دارویی دمنوش خار مریم به دلیل طبع گرمی که دارد در طب سنتی به منظور های خاصی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این دمنوش می تواند بسیاری از بیماری هایی را که به عقیده ی طب سنتی به علت سردی در بدن ایجاد می شوند، درمان کند. این دمنوش می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مانند سنگ صفرا نیز نقش داشته باشد و بدن را در برابر آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. این امر سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد و احتمال بروز بیماری را کاهش می دهد.

طرز تهیه دمنوش خار مریم

برای بهره بردن از خواص دارویی دمنوش خار مریم ، نحوه ی تهیه آن نیز حائز اهمیت است. خار مریم به صورت گیاه خشک شده یا تازه و یا به صورت تی بگ در بازار عرضه می شود. البته برخی از افراد نیز ترجیح می دهند از عرق خار مریم استفاده کنند. اگر از طرفداران دمنوش خار مریم هستید می دانید که در هر صورت نحوه ی دم کردن آن باید به این صورت باشد که:

ایتدا آب را تا دمای جوش برسانید و سپس خار مریم را به مدت 20 دقیه در ان دم کنید. می توانید این دمنوش را همراه با شیر و عسل میل نمایید.

از نظر مقدار نیز، بهتر است حدود 5 گرم خار مریم را در 150 سی سی آب جوش دم کنید. این دمنوش را می توان دو تا سه نوبت در روز مصرف نمود.

بهترین زمان مصرف دمنوش خار مریم

دمنوش های گیاهی به گونه ای هستند که باید برای بهره بردن حد اکثری از خواص و فواید آن ها در زمان توصیه شدن مصرف شوند. برای بهره بردن از خواص دمنوش خار مریم کیسه ای نیوشا نیز همین نکته را باید رعایت نمود. بهترین زمان برای مصرف این دمنوش نیم تا یک ساعت قبل از وعده ی غذایی و یک تا دو ساعت پس از وعده ی غذایی است که سبب می شود خواص دارویی دمنوش خار مریمبیشترین تأثیر را داشته باشند.

زیرا در ایندو زمان یعنی کمی پیش از وعده ی غذایی و 2 ساعت پس از وعده ی غذایی معده خالی از مواد غذایی است و به همین دلیل توانایی جذب مواد موثره ی خار مریم از طریق دستگاه گوارش بسیار بیشتر است. به همین دلیل برای بهره وری بیشتر و مشاهده اثرات درمانی دمنوش خار مریم لازم است که به این توصیه توجه نمایید.

موارد منع مصرف دمنوش خار مریم

به طور کلی به ندرت برای دمنوش خار مریم عوارض جانبی گزارش شده است. البته گیاهان دارویی به گونه ای هستند که طول مدت مصرف نیز بر عملکرد آن ها تاثیر می گذارد. برای مثال پژوهش هایی که در مورد دمنوش خار مریم صورت گرفته است، مشخص می کند که مصرف این دمنوش به صورت منظم و پیوسته تا 41 هفته بی خطر است.

در موارد بسیار بسیار نادری دیده شده است که خار مریم منجر به ایجاد اسهال، تهوع، نفخ و یا ناراحتی معده شود.

مانند هر دمنوش دیگری، زنان باردار و شیرده باید در مصرف خار مریم نیز احتیاط کنند و آن را با نظر پزشک مصرف کنند و افرادی نیز ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند و مسلماً منع مصرف دارند.

از آنجا که خواص دارویی دمنوش خار مریم اثرات استروژن را شبیه سازی می کند، برای برخی از بانوان مصرف آن مناسب نیست. برای مثال بانوانی که مبتلا به سرطان سینه و یا تومور های فیبرومی و اندومتریوز هستند نباید این دمنوش را مصرف کنند.

منبع: گیاه خار مریم چه خواصی دارد

دمنوش مثلثی به نیوشا


دمنوش مثلثی به نیوشا که در بسته بندی مثلثی شکل 12 تایی به فروش میرسد یکی از خوش عطر  و خوش طمع ترین دمنوش های موجود نیوشا میباشد که در پکیج آسم نیوشا استفاده شده ، برای درمان سرفه و سرماخوردگی و بهبود آسم در افرادی که مشکل تنفسی دارند بسیار موثر است بیشترین مصرف این دمنوش نیوشا در پذیرایی از مهمان ها و مجالس مورد استفاده قرار میگیرد.

بهترین زمان مصرف دمنوش مثلثی به نیوشا :

مصرف این دمنوش به شکل میان وعده برای تمامی افراد توصیه میشود.

خواص میوه به موجود در دمنوش مثلثی به نیوشا :

به طور کلی میوه به برای بیمارهای معده همانند زخم معده  و کمک به هضم غذا بسیار مفید میباشد یکی دیگر از دلایل استفاده از میوه به در این دمنوش نیوشا ، عطر و طعم بسیار مناسب و خواص دیگری همچون بهبود عفونت گلو یا سرفه شدید و حتی سرما خوردگی نیز استفاده میشود.

منبع: دمنوش مثلثی به نیوشا

چطور تنها سفر کنیم



چگونه تنهایی سفر کنیم


چگونه تنهایی سفر کنیم ؟

به راستی چگونه تنهایی سفر کنیم و خوش بگذرانیم؟ در این مقاله مطالب مفیدی برای تنها سفر کردن برایتان آورده ایم. اکثر آدمها فکر می کنند اگر تنها سفر کنند بهشان خوش نمی گذرد اما برخی دیگر طرفدار تنها سفر کردن هستند که البته تعداد گروه دوم به مراتب کمتر است. در ادامه نکات جالبی را برایتان آورده ایم تا اگر می خواهید به تنهایی مسافرت کنید، بتوانید خوش بگذرانید.


برنامه ریزی قبل از سفر

مانند همه کارها که برنامه ریزی کار ما را راحتر و با کیفیت تر می کند راجب سفر نیز همین گونه است. بهتر است زمان رفت و آمد، جاهای دیدنی، غذا خوردن، محل اقامت خود را از قبل مشخص کنید.


وسایل مورد نیاز

بهتر است قبل از سفر لیستی از وسایل ضروری و مورد نیازتان را بنویسید. رخت و لباس به اندازه کافی بردارید و وسایل زیرا را نیز همراه داشته باشید:

  • چراغ قوه
  • چاقو و قیچی
  • لیوان
  • پاوربانک
  • جی پی اس
  • قرص
  • دمپایی
  • لباس اضافه


در جاهای کوچک اقامت کنید

اگر اقامتگاه های کوچکتر را برای ماندن در نظر بگیرید فرصت معاشرت با آدم های بیشتری را خواهید داشت.


پیاده روی

جاهای دیدنی و تاریخی شهر مورد نظر را در اینترنت پیدا کنید و سعی کنید با رفتن به آن جا و پیاده روی کردن سر خودتان را گرم کنید.


دنیای مجازی

با به اشتراک گذاری عکس هایتان در صفحات مجازی می توانید با بقیه دوستانتان به صورت مجازی معاشرت کنید.


کتاب

از قدیم گفته اند کتاب بهترین دوست است و این حقیقت محض است. شما می توانید کتاب مورد علاقه تان را همراه داشته باشید و آن را بخوانید.


ورزش

اگر اهل شنا و یا ورزش خاصی هستید در این زمان که فراغت کامل دارید بهترین زمان است. می توانید مکان های تفریحی و ورزشی شهر را پیدا کنید حسابی ورزش کنید.


خودتان را به رستوران خوب ببرید

یکی از لذت بخش ترین فعالیت ها در سفر خوردن غذاها و خوراکی های خوشمزه است. پس به خوراک خود اهمیت بدهید زیرا بعد از خوردن غذای خوشمزه و بها دادن به خودتان، احساس خوبی را تجربه خواهید کرد.


فواید تنها سفر کردن

تنهایی و تنها سفر کردن فرصت مناسبی است تا ما به خودمان و زندگیمان خوب فکر کنیم و اگر نیاز به تغییر داریم حتما آن کار را انجام دهیم.


خواب کافی

اگر کمبود خواب دارید و مشغله کاریتان زیاد است فرصت را محترم بشمارید و کمبود خواب خود را جبران کنید.


عبادت کنید

لذتی که در هم صحبتی با خالقمان هست در هیچ چیز نیست. زمانی که با خداوند حرف میزنیم آرامشی می گیریم که آن آرامش در وجود هیچکس نیست. می بینید که هیچگاه تنها نیستید.


در اینجا آموختیم چگونه تنهایی سفر کنیم و خوش بگذرانیم.

منبع: چطور تنها سفر کنیم 

بیماری پانیک خطرناک است ؟

 Ø¢ÛŒØ§ بیماری پانیک خطرناک است

آیا بیماری پانیک خطرناک است ؟

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ برای گرفتن جواب این سوال در ادامه با ما همراه باشید. افراد مبتلا به بیماری پانیک حملات ناگهانی و تکراری شونده پانیک را تجربه می کنند. آن ها به شدت هراسان می شوند و می ترسند از اینکه این حملات باعث دیوانگی و یا مرگشان شود.

 

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک در اصل هجوم ناگهانی ترس و وحشت بسیار شدید است که تپش قلب فرد به شدت بالا می رود و نفس کشیدن برایش  دشوار می شود. در زیر علائم حملات پانیک را می خوانید:

  • تپش قلب
  • عرق شدید
  • لرزش
  • احساس خفگی و تنگی نفس
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • پرش چشم و لرزش اندام های بدن
  • تهوع
  • درد معده
  • سردرد
  • احساس چند گانگی
  • چیزهای غیر واقعی دیدن
  • سرگیجه
  • توهم زدن
  • ترس از دست دادن کنترل و دیوانگی
  • حس مرگ

حمله پانیک غیر متقربه و یک دفعه پیش می آید و معمولا ده دقیقه طول می کشد. برخی اوقات 5 الی 10 دقیقه قبل علائمی به فرد می دهد.

 

تفاوت بین اختلال پانیک و حمله پانیک چیست؟

  • حمله پانیک شایع است و ممکن است برای شخصی که بیماری پانیک ندارد هم اتفاق بیفتد برای مثال شما ممکن است بیش از حد خسته یا نگران باشید یا اینکه ورزش سنگین کرده باشید هم دچار حمله پانیک شوید و این به این معنی نیست که به اختلال آن دچار باشید.

 

  • فرد مبتلا به این اختلال هرچه بیشتر نگران این حملات باشد و به آن فکر کند بیشتر اتفاق می افتد. اغلب این افراد این هستند که ممکن است غش کنند و یا اختیار رفتارشان را است بدهند. همین نگرانی ها باعث بالا رفتن تپش قلب و بالا رفتن خطر حمله پانیک باشد.
  • تفاوت حمله پانیک برای افراد مبتلا وافراد دیگر این است که فردی عادی ممکن است هراس شدید یا فوبیا از سگ داشته باشد و تنها زمانی دچار حمله پانیک شود که سگ نزدیکش باشد ولی فردی که دچار این بیماری است کاملا بی دلیل و غیر مترقبه دچار حمله می شود.

 

چه رفتارهای دگیری مرتبط با اختلال پانیک است؟

افراد مبتلا به این بیماری معمولا رفتارشان را تغییر می دهند تا احساس امنیت بیشتر کنند و از حملات احتمالی جلوگیری کنند. برای مثال:

  • داروها، موبایل و آب با خود به همراه دارند.
  • از برخی فعالیت ها نظیر ورزش و رابطه جنسی دوری می نمایند.
  • برخی غذاها را نمی خورند نظیر: غذاهای تند، کافئین و الکل زیرا ممکن است علائم آن را تشدید کند.
  • نشستن کنار در خروجی و یا سرویس بهداشتی.

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم و نشانه های حمله پانیک را داشتید بهتر است خیلی زود به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بیشتر پیشگیری نمایید.

 

حال می دانید آیا بیماری پانیک خطرناک است یا نه؟

منبع: بیماری پانیک خطرناک است ؟