تغییرات در سن بلوغ

تغییرات در سن بلوغ


تغییرات در سن بلوغ

تغییرات در سن بلوغ امری کاملا طبیعی است و بخشی از زندگی هر فرد محسوب می شود. در این دوران دختران و پسران تغییرات مختلفی را در بدنشان تجربه می کنند. اگر بخواهیم بلوغ را تعریف کنیم می توانیم بگوییم سن بلوغ دورانی از زندگی است که فرد از کودکی به جوانی سفر می کند که باید برای رسیدن به مقصد از دوران سخت بلوغ عبور کند. تغییراتی که در این دوران در بدن رخ می دهد به سبب تغییراتی است که در هورمن های بدن به وجود می آید.

 

سن بلوغ چه زمانی است

سن مشخصی برای سن بلوغ در نظر گرفته نشده است اما معمولا و به طور میانگین در دخترها بین سن 8 تا 13 سالگی در پسران از سن 10 تا 15 سالگی سن بلوغ محسوب می گردد. که علائم اولیه معمولا در هر دو جنس از 11 سالگی خود را نشان می دهد.

 

ضرورت آگاهی

بلوغ یک مرحله بسیار مهم و حساس برای رشد روحی و جسمی هر فرد محسوب می شود. افراد پس از گذراندن این دوران بالغ می شوند و ازتوانایی تولید مثل پیدا می کنند. از آنجایی که بسیاری از والدین و نوجوانان اطلاعات و دانش کافی راجب به تغییرات و نشانه های سن بلوغ ندارند، با مشکلاتی مواجه می شوند زیرا نحوه برخورد مناسب را با این آن نمی دانند و گاهی صدمات جبران ناپذیری به روح و روان فرزند خود می زنند. بهتر است پدرها و مادرها اطلاعات و تحمل خود را بالا ببرند تا فرزندشان ازاین مرحله حساس به خوبی و با موفقیت بیرون بیاید.

 

تغییرات جسمی پسران

تغییر صدا

در این دوران تارهای صوتی پسران ضخیم تر می  شود از این رو صدایشان بم تر و کلفت تر به نظر می آید.

 

افزایش جوش صورت و عرق کردن

در این دوران فعالیت غدد فوق کلیه به مراتب بیشتر می شود بنابراین پوست صورت چرب تر می گردد و صورت جوش می زند. از سوی دیگر فرد در ناحیه زیر بغل و کشاله های ران عرق می کند.

 

رشد قد و عضلات بدن

پسر ها در این سن رشد قابل توجهی می کنند و بسیار قد می کشند. عضلات سینه و بازوهای آن ها نیز رشد زیادی خواهد داشت.

 

بزرگ شدن آلت تناسلی

در دوران بلوغ آلت تناسلی بزرگ تر می شوند و هورمون های جنسی شروع به فعالیت می کنند. به دلیل ترشح هورمون سینه ها نیز کمی بزرگ می شوند اما به تدریج به حالت طبیعی بر می گردند.

 

تغییرات روانی

دختران و پسران در این سن بسیار زودرنج،  عصبی و تحریک پذیر می شوند و در مقابل والدین شان سرکشی می کنند. در این سن دوست دارند میان دوستان محبوب باشند و توجه جنس مخالف را جلب کنند.

 

تغییرات دخترها در سن بلوغ

  • رشد موهای زائد
  • رشد سینه ها
  • تغییر صدا
  • آغاز قاعدگی
  • زودرنجی و خشم

همانطور که مشاهده کردید تغییرات در سن بلوغ امری جدی است که با آگاهی بیشتر می توان این دوران را بهتر سپری نمود.

منبع: تغییرات در سن بلوغ

روش نگهداری همستر در منزل

نگهداری همستر در منزل


نگهداری همستر در منزل

شاید نگهداری همستر در منزل را دوست داشته باشید. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات کسب کنید در این نوشته با ما همراه باشید.

همستر از خانواده جوندگان، و حیوانی کوچک و جذاب است. همسترها حیوان خانگی مناسبی محسوب می شوند؛ اما پنج نکته مهم وجود دارد که قبل از ورود همستر از حیات وحش حیوانات به منزل باید در نظر داشته باشید:

 

آیا همستر حیوان خانگی مناسبی برای شما هست؟

از آنجا که همستر ها حیواناتی هستند که در شب بیشترین فعالیت و بازیگوشی را دارند، در ساعات روز می خوابند وهمراه فعالی نیستند؛ اما اگر عصر، فراغت برای بازی با همستر دارید، پذیرش آن می تواند برای خانواده شما مناسب باشد.

 

آیا فرزندان خردسال دارید؟

لمس همستر ها باید با ملایمت باشد. از این رو کودکان زیر 8 سال هنگام در دست گرفتن همستر، باید تحت نظارت بزرگسالان باشند. علاوه بر این ، سر و صدای بلند و حرکات ناگهانی به راحتی آنها را نگران می کند. همسترها به راحتی در دست های کوچک کودک جا می گیرند؛ اما بزرگسالان باید مراقب باشند که  کودکان خردسال به طور تصادفی همستر را رها نکنند؛ آن را خیلی سخت فشار ندهند یا آن را نترسانند که در اینصورت گاز می گیرد.

 

آیا باردار هستید؟

حیوانات خانگی مانند همستر منبع بالقوه سالمونلا هستند؛ باکتری سالمونلا باعث نوعی مسمومیت غذایی می شود که می تواند باعث بروز بیماری شدید در بزرگسالان و مشکلات شدید تر برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شود. به ویژه کودکان زیر پنج سال نسبت به این باکتری ها حساس تر هستند. علاوه بر این، چنانچه مادر باکتری سالمونلا را به جنین منتقل کند، می تواند عوارض شدیدتری را ایجاد کند.

 

بودجه شما چقدر است؟

یکی از دلایلی که همسترها می توانند حیوانات خانگی ایده آلی باشند این است که آنها به طور معمول هزینه زیادی برای مراقبت ندارند. صاحبان همستر فقط لازم است برای تهیه قفس، ملافه، غذا و اسباب بازی هزینه پرداخت کنند. از آنجا که همسترها تقریبا همه چیزخوار هستند، لازم نیست هزینه ای برای تهیه غذای مخصوص بپردازید.  اما توجه داشته باشید که همستر به تخم‌مرغ، برنج، گوشت و سیب ‌زمینی علاقه مند هستند. همستر ها پرخور هم نیستند. البته هزینه های مراجعه احتمالی به دامپزشک را هم درنظر بگیرید. توصیه می کنیم برای اینکه تا حفظ سلامتی همستر و بی نیازی از مراجعه به دامپزشک، همستر را با غذاهایی تغذیه کنید که حاوی کربوهیدرات، پروتئین، و انواع ویتامین ها باشد.

 

چقدر زمان می توانید صرف کنید؟

در مقایسه با سایر حیوانات خانگی، همسترها طول عمر نسبتاً کوتاه 2.5 تا 3 سال دارند. این می تواند یک گزینه مناسب برای خانواده های باشد که برای اولین بار زندگی با حیوان خانگی را آزمایش می کنند. البته، برای کودکان نیز می تواند دشوار باشد که با مرگ حیوان خانگی کنار بیایند. که این موضوع را هم باید در خاطر داشته باشید.

اکنون با توجه به نکاتی که در مورد این حیوان خانگی بیان شد، می توانید در مورد نگهداری همستر در منزل تصمیم بگیرید.

منبع: روش نگهداری همستر در منزل

آیا می دانید خواص درمانی آویشن چیست

خواص درمانی آویشن چیست


خواص درمانی آویشن چیست؟

آیا می دانید خواص درمانی آویشن چیست؟ شما به احتمال زیاد آویشن را در حد ادویه و گیاه دارویی می شناسید اما همه چیز درباره این گیاه پرخاصیت را نمی دانید. روغن آویشن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی دارد. امروزه از آویشن در تهیه غذاها، تولید مواد دارویی و زیبایی و دهان شویه ها استفاده می کنند.

 

تاریخچه

مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن مرده هایشان استفاده می کردند زیرا این گیاه باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد. این گیاه در آن دوران نماد قدرت و شجاعت بود. سربازان رومی به نشانه احترام یک شاخه برگ آویشن را مبادله می کردند. یونانی ها و رومی ها دسته گیاه آویشن را برای پاکسازی معابد و خانه خود می سوزاندند.

 

آویشن گیاه پرخاصیت

مطالعات اخیر نشان می دهد که روغن آویشن باکتری های مضر غذا را از بین می برد به علاوه برای تقویت سلامت قلب مفید است. از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد برای سلامت عمومی بدن ضروری است. البته باید توجه داشته باشید که روغن آویشن به تنهایی برای درمان بیماری به خصوصی استفاده نمی شود.

 

درمان آکنه

مشاهداتی نشان می دهد که روغن آویشن باکتری هایی که سبب به وجود آمدن آکنه می شوند را از بین می برد.

 

ریزش مو

اگر روغن آویشن را با روغن هایی نظیر کرچک، بادام یا نارگیل ترکیب نمایید و به آرامی کف سرتان را ماساژ دهید، ریزش موی خود را درمان می کنید.

 

سرطان سینه

محققان بر این باورند که آویشن می تواند با سرطان سینه بجنگد و روند آن را کندتر نماید.

 

درمان سرفه و گلودرد

از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد در درمان گلودرد و سرفه و کشتن میکروب های آن بسیار موثر است. شما می توانید مقداری آویشن خشک شده را مانند چای دم کنید و بنوشید این کار میکروب های گلویتان را از بین می برد در نتیجه سرفه هایتان نیز پایان خواهد یافت.

 

کاهش فشار خون

مصرف آویشن سبب کاهش فشار خون می شود و برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند بسیار مفید است. از سوی دیگر کلسترول خون را کاهش می دهد.

 

درمان مسمومیت غذایی

آویشن برای درمان مسمومیت غذایی مفید است زیرا میکروب های موجود در غذا را از بین می برد. روغن آویشن روده را آلایش زدایی و پاکی می کند. توصیه می شود مقداری آویشن را به غذاهای خود بیافزایید تا از صدمات احتمالی باکتری های غذا در امان بمانید. غذاهایی که می توانید ادویه آویشن را به آن اضافه نمایید عبارتند از:

  • انواع پیتزا
  • لازانیا
  • سوپ
  • مرغ

 

شادابتان می کند

مطالعات حاکی از آن است که این گیاه دارویی تاثیرات مثبتی روی خلق و خوی افراد دارد. زیرا سطح دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می دهد. حال می دانیم که خواص درمانی آویشن چیست.

منبع: آیا می دانید خواص درمانی آویشن چیست

آشنایی با مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ

مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ


مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ

در این مقاله شما را با مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ آشنا می کنیم. آیا می دانید میکروبلیدینگ چیست و چگونه انجام می شود؟ میکروبلیدینگ ابروها را زیباتر می کند که توسط فردی که دوره مخصوص آن را دیده است در آرایشگاه و یا مراکز زیبایی انجام می شود. فرد متخصص ابتدا با دقت طرح مورد نظر شما را روی ابرو می کشد و پس از تایید با دستگاه مخصوص آن را با ابزار مخصوص روی ابرو طراحی می کند. مدت ماندگاری آن بسته به نوع موادی دارد که استفاده می شود ولی معمولا بین 8 تا 12 ماه ماندگاری دارد.

 

میکروبلیدینگ چگونه انجام می شود؟

در این روش ابتدا پوست نواحی ابرو را برش های ریزی می زنند سپس با وسیله مخصوص رنگ را به خورد آن می دهند. پس از انجام آن ابرو و پوست ناحیه آن حساس می شود زیرا زخم های ریزی در آن ها ایجاد گردیده است که طی مراقبت های لازم تا ده روز کاملا خوب می شود.

 

مراقبت های پس از میکروبلیدینگ

مراقبت های بعد از میکروبلیدینگ تقریبا مشابه مراقبت های تتو است. پس از انجام این کار ابرو بسیار تیره تر از آنچه می خواهید به نظر می رسد و پوست نواحی آن به قرمزی می زند. بهتر است دو ساعت بعد از انجام میکرو یک پارچه نخی تمیز نم دار بردارید و به آرامی روی ابروها بگذارید تا رنگ اضافی روی ابروهایتان به جای نماند از طرفی دیگر آن ناحیه تمیز شود. تقریبا بین یک هفته تا ده روز زمان می برد تا ابروها و پوست نواحی آن به حالت طبیعی برگردند.

 

اقدام هایی که باید انجام دهید:

  • تا ده روز از شستن صورت اجتناب نمایید و در صورتی که تصمیم به حمام رفتن داشتید مراقب باشید ابروها و پوست اطرافشان خیس نشوند.
  • حداقل تا یک هفته آرایش نکنید.
  • هیچ چیزی به ناحیه ابروهای خود نزنید.
  • از رفتن به سونا، استخر و کارهایی که باعث تعریق بدنتان می شود دوری کنید.
  • موهایتان را ببندید تا روی صورتتان نریزد و به ابروها کشیده نشود.
  • پماد یا کرمی که متخصص به شما معرفی می کند که معمولا پماد آ چشمی است را تهیه نمایید.

 

هر چند وقت یکبار میکروبلیدینگ را تمدید کنیم؟

برخی متخصصان به شما می گویند برای ترمیم باید یک سال دیگر مراجعه کنید. اما اگر می خواهید دیرتر این کار را انجام دهید بهتر است مراقبت های لازم را از ابروها و نواحی اطراف آن انجام دهید.به عنوان مثال بهتر است هنگام بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده نمایید زیرا نور خورشید باعث کمرنگ شدن ابروهایتان خواهد شد. با اینکه میکروبلندینگ هم روش طولانی مدت محسوب می شود اما ماندگاری آن از تتو به مراتب کمتر است. با مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ می توانید ماندگاری آن را بیشتر نمایید.


منبع: آشنایی با مراقبت های قبل و بعد از میکروبلیدینگ

ورزش های محبوب جهان را می شناسید؟

ورزش های محبوب جهان


ورزش های محبوب جهان، طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده اند. ورزش در سرتاسر جهان بعنوان سرگرمی، شغل و برای تناسب اندام انجام می شود. بیشتر این ورزش ها در بازی های المپیک که کشورهای مختلف از سراسر جهان مقابل یکدیگر به رقابت می پردازند گنجانده شده اند. این ورزش ها همچنین صنایع پر سودی هستند و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، میلیاردها دلار درآمد ایجاد می کنند.

 

فوتبال

فوتبال با حدود 4/4 میلیارد هوادار، محبوب ترین فعالیت ورزشی جهان است. تقریباً بیش از نیمی از جمعیت جهان، خود را طرفدار فوتبال می دانند. ردپای فوتبال باستان از قرن دوم به بعد در چین یافت شده است. رومی ها، یونانی ها و ژاپنی ها نیز به عنوان اولین بازیکنان احتمالی  این ورزش معرفی شده اند. فوتبال معاصر در انگلستان آغاز شد و سپس به سایر نقاط جهان نفوذ کرد. فوتبال در اروپا و آمریکا بیشتر از سایر قاره ها محبوبیت دارد.

 

هاکی میدانی

هاکی میدانی حدود 2 میلیارد طرفدار جهانی دارد و حوزه اصلی نفوذ آن اروپا، آفریقا ، آسیا و استرالیا را شامل می شود. این بازی بیشتر به فوتبال شبیه است با این تفاوت که  بازیکنان به جای پا، از چوب برای هدایت توپ استفاده می کنند. این ورزش به طور گسترده در هندوستان، استرالیا و پاکستان بازی می شود.

 

تنیس

تنیس دارای حدود 1 میلیارد هوادار و حوزه نفوذ جهانی است. ظاهراً نسخه های مختلف این ورزش توسط مصریان، رومی ها و یونانی ها انجام شده است. اگرچه نسخه مدرن آن، برای اولین بار در فرانسه رایج شد و از فرانسه به سایر مناطق اروپا و جهان گسترش داد.

 

والیبال

والیبال نخستین بار در اروپای غربی و آمریکای شمالی بازی شد و 900 میلیون هوادار را به خود اختصاص داده است. این ورزش توسط ویلیام جی مورگان در سال 1895 در ایالات متحده اختراع شد. او در والیبال، از قوانین بسکتبال، تنیس، هندبال و بیس بال نیز قرض گرفت.

 

تنیس روی میز

تنیس روی میز حدود 875 میلیون دنبال کننده در سراسر جهان به خصوص در کره جنوبی، سوئد و چین دارد. این ورزش در قرن نوزدهم در انگلیس به عنوان نسخه مینیاتوری از تنیس چمن آغاز شد. این ورزش به عنوان “پینگ پنگ” نیز شناخته شده است.

 

بسکتبال

بسکتبال با 825 میلیون دنبال کننده، جزء ورزش های پرطرفدار است. این ورزش توسط دکتر جیمز نایسمیت در سال 1891 در ماساچوست اختراع شد. او بستکبال را به عنوان بدلی برای فوتبال ایجاد کرد؛ زیرا این ورزش در داخل خانه نیز قابل انجام است و از پتانسیل کمتری برای ایجاد تصادف برخوردار است.

 

بیس بال

بیس بال با حدود 500 میلیون دنبال کننده  از بالاترین سطح محبوبیت در ایالات متحده ، کارائیب و ژاپن برخوردار است. نسخه های مختلف این ورزش قبل از دستیابی به محبوبیت جهانی در قرن 19 در ایالات متحده آمریکا بازی می شد. سپس به سایر نقاط جهان گسترش و به شکل امروزی ارتقاء یافت.

گلف و راگبی از دیگر ورزش های محبوب جهان به حساب می آیند.

منبع: ورزش های محبوب جهان را می شناسید؟