آشنایی با دستگاه های بدنسازی الیپتیکال

الپتیکال چگونه کار میکند

الیپتیکال ها یا " اسکی فضایی " ها از جمله دستگاه هایی هستند که در هر باشگاهی یافت می شوند. همه کاری که باید انجام دهید این است که پاهای خود را روی پدال ها قرار دهید، سپس همان طور که پاهایتان روی آن ها قرار دارد حرکات راه رفتن یا دویدن را انجام دهید.آن ها اغلب با تردمیل ها مقایسه می شوند ، زیرا هر دو دستگاه هایی هستند که حرکت دویدن را مشابه سازی می کنند و اندازه و فضای همترازی دارند.

کار با الپتیکال و تردمیل یکسان است

معمولا هدف استفاده از الیپتیکال یا تردمیل برای کاربران یکسان است. از افرادی که برای اولین بار تصمیم می گیرند تمرین کنند تا وزن خود را کاهش دهند و یا تناسب اندام خود را حفظ کنند، تا ورزشکاران با تجربه ای که علی رغم داشتن آسیب های جسمانی تلاش می کنند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند از الیپتیکال استفاده می کنند. الیپتیکال ، خطر تاثیر تمرین بر آسیب ها را در مقایسه با تردمیل کاهش می دهد. الیپتیکال عمدتا برای باشگاه ها و منازل خریداری می شود.

 تاثیرات تمرین با الیپتیکال بر بدن

یکی از ابتدایی ترین تمرین ها برای سلامتی ، ورزشی است که بر سیستم قلبی عروقی تاثیر می گذارد. قلب ، مانند دیگر عضلات ، هر چقدر قوی تر می شود به سطوح بالاتری از تنش پاسخ می دهد. مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری، توصیه می کنند برای بهره بردن از مزایای سلامتی ، شما باید هر هفته ، تمرین های ورزشی مرتبط با سیستم قلبی – عروقی  با شدت متوسط را حداقل 150 دقیقه و تمرین های با شدت بالا را 75 دقیقه انجام دهید. تجربه مربی های خصوصی و ضربان قلب نمایش داده شما بر روی صفجه دستگاه به شما در کنترل شدت تمریناتتان کمک می کند.

الیپتیکال ها دارای تنظیمات شیب نیز هستند. با زیاد کردن شیب یا مقاومت یا هردوی این ها ، شدت تمرین و فشار بر روی ماهیچه ها افزایش خواهد یافت، هم چنین این عمل به سوزاندن کالری بیشتر حین تمرین کمک می کند. اگر به دنبال کاهش وزن سریع ران خود هستید، تمرینات را با وقفه انجام دهید.

الپتیکال چه فوایدی دارد

در ادامه به فواید کار با الپتیکال می پردازیم

1.تقویت و بهبود تعادل و تحرک

دستگاه الیپتیکال ، تعادل و تحرک را تقویت می کند. و در بازیابی مفصل ران به تدریج به شما کمک می کند، به ویژه پس از عمل جراحی َACl. بیمارستان های متعددی وجود دارد که به استفاده از این دستکاه تشویق می کنند. وابسته به آسیب جسمانی خود می توانید شدت تمرین ورزشی خود را تنظیم کنید.

2.شبیه سازی انواع متفاوتی از تمرین های ورزشی

مثلا شما می توانید ورزش هایی چون آهسته دویدن ، پیاده روی ، دویدن و بالارفتن از پله با سطوح متنوعی از مقاومت و شدت را با این دستگاه به صورت شبیه سازی شده تمرین کنید،هم چنین شما می توانید ضربان قلب خود را بر روی این دستگاه ، که حاوی تجهیزات وایفای کنترل ضربان قلب می باشد ، مشاهده کنید. مدل های خاصی از این دستگاه هستند که متناسب با ضربان قلب ، به صورت خودکار ، سطح تمرینی که برای کاربر مناسب باشد را تنظیم می کند.

3.ورزش کردن کل بدن

قسمت های بالایی و پایینی بدن به طرز موثری درگیر تمرینات ورزشی با این دستگاه می شوند.  وقتی شما در حال استفاده از دستگاه الیپتیکال هستید ، تقریبا همه عضلات بدن شما هم زمان در حال فعالیت کردن هستند و قدرت استخوانی شما تقویت می شود.

4. به کاهش وزن شما کمک میکند

شما با این دستگاه می توانید کالری هم بسوزانید. مطابق مقالات منتشر شده از دانشگاه هاروارد ، اگر شما 185 پوند وزن داشته باشید ، می توانید در هر ساعت حدود 800 کالری بسوزانید، هم چنین شما با تنظیم کردن سرعت پدال زدن و مقاومت دستگاه ، می توانید شدت تمرین کردنتان را کنترل کنید.

5.فضای کمی اشغال میکند

اگر آپارتمانی کوچک دارید نگران نباشید. نمونه هایی از این دستگاه وجود دارند که به آسانی در گوشه منزل شما جای می گیرند در حالیکه قسمتی از آن را می توانید زیر میز خود جای دهید.

6.توانایی انجام هم زمان چندین فعالیت

حین انجام این ورزش ،شما قادر خواهید بود ، برنامه های تلویزیونی محبوب خود را تماشا کنید و یا رمان مورد علاقه اتان را مطالعه کنید.

7.نوعی ورزش تحمل وزن

در این جا شما برخلاف نیروی گرانشی با حرکات مفاصل ران ، مچ های پا و زانو ها تمرین می کنید. تمرین های ورزشی تحمل وزن ،  به تقویت استخوان ها کمک کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند. شرایطی که استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند به طوریکه حرکات سبک منجر به شکسته شدن آن ها می گردد.

8.افزایش ظرفیت هوازی ( قلبی )

با استفاده از الیپتیکال به مدت 25 دقیقه در روز ، 3 یا 4 بار در هفته ، استقامت و ظرفیت قلبی شما افزایش می یابد. شما شادابی بیشتری را در طول روز احساس خواهید کرد.

9.آسانی و ارزانی تعمیر و نگه داری دستگاه الیپتیکال

عموما نباید خیلی نگران شکستگی و یا خرابی دستگاه های الیپتیکال بود. اما در صورت نیاز هزینه های تعمیرات این دستگاه ها چندان زیاد نیست.

عوارض تمرین بیش از اندازه با الیپتیکال

برخی از کاربران پس از تمرین های بیش از اندازه با الیپتیکال گزارش داده اند بیحسی را در کف پا و مچ پا هایشان احساس کرده اند.اهمیتی ندارد که تا چه اندازه به این ورزش علاقه دارید ، بهتر است حداقل یک روز در هفته از تمرین کردن با این دستگاه صرف نظر کنید. این عمل به کاهش عوارض ورزش بیش از اندازه که می تواند افزایش نرخ آسیب و دیگر نشانه ها مانند بی خوابی و تحریک پذیری را در پی داشته باشد، کاهش دهد.

منابع :

  • mit.edu/2.744/www/Results/studentSubmissions/humanUseAnalysis/lenayang/
  • com/article/313948-what-does-an-elliptical-machine-do-for-your-body/
  • com/janet-miller/8-amazing-benefits-of-ell_b_10089118.html

منبع : آشنایی با دستگاه های بدنسازی الیپتیکال

خواص روغن آرگان برای سلامت پوست

با درخت آرگان آشنا شوید

گونه ای از درختان به نام آرگان در مراکش وجود دارند که از دانه های آن روغن گیاهی ارزشمندی گرفته می شود. این گونه ی درختی در مناطق معدودی در دنیا رشد می کند اما زاد بودم اصلی آن شمال آفریقا است. روغن دانه های این گیاه در سال های اخیر در دنیا شناخته شده است. در مراکش از این روغن به میزان کم برای غذاها استفاده می شود، مثل روغن زیتون. تحقیقات اخیر در خصوص خواص و فواید روغن آرگان، صادرات آن را بیشتر کرده است. این روغن از دانه های موجود در پوسته ی سخت مغز میوه ی آرگان گرفته می شود.

کاربردهای متنوع روغن آرگان

از روغن آرگان در آشپزی، سالاد، انواع سس و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. روغن آرگان مصارف درمانی نیز دارد، بنابراین در تهیه کرم ها، پمادها نیز به کار گرفته می شود.  برخی از افراد از این روغن برای مو های خود استفاده می کنند. این روغن در واقع روغنی همه کاره محسوب می شود و البته به خاطر محدودیت منابع تولید قیمتی بالا دارد.

این روغن فواید و خواص بسیاری دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد

خواص روغن آرگان برای سلامت پوست

یکی از شناخته شده ترین خواص درمانی آرگان، خواص آن برای پوست است. تری ترپنوئید های موجود در این روغن بسیار قوی هستند و در ترکیب با مواد آلی دیگر در آن قادر به از بین بردن لک های پوستی ناشی از افزایش سن، زخم، آکنه و سایر التهابات پوستی هستند. استفاده از این روغن می تواند التهابات پوستی ایجاد شده  را تسکین دهد و احساس جوانی در پوست ایجاد کند. پیری زودرس نیز یکی از مسائل جدی و پر اهمیت برای افراد است که با استعمال روغن آرگان می توانند با حفظ قابلیت ارتجاعی پوست روند پیری را به تعویق بیندازند.

سرعت جذب این روغن به پوست بالا است و به عنوان مرطوب کننده برای پوست کل بدن، صورت و لب ها  قبل از خواب باعث جوان سازی و رسیدن ویتامین های آ و ای به پوست شما می شود.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

پرتو فرابنفش نور خورشید یکی از مواردی است که افراد برای جوان نگه داشتن پوست باید از آن دوری کنند. اثرات منفی پرتوهای فرابنفش بر مو، پوست و ناخن ها شناخته شده است. ترکیبات موجود در روغن آرگان از پوست در برابر این پرتو ها محافظت کرده و روند پیری را به تاخیر می اندازد. ضمن آنکه از سرطان پوست نیزجلوگیری کرده و سبب بازسازی سلول ها و سلامت کلی پوست می شود.

فواید روغن آرگان برای زیبایی

این روغن سبب کاهش چربی پوست و جلوگیری از بروز آکنه می شود. همچنین استفاده از آن در فرمول لایه بردار های خانگی شما را از هزینه های زیاد برای خرید لایه بردار ها و مرطوب کننده های گران قیمت راحت می کند.

سلامت قلب

استفاده از روغن یکی از موارد اجتناب ناپذیر هنگام آشپزی است. انتخاب یک روغن سالم مانند آرگان  به توازن سطح کلسترول خون کمک کند. این روغن کلسترول بد بدن را در خون کم می کند و کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد. برای جلوگیری از تصلب شرایین، حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر مسائل جدی قلبی نشأت گرفته از کلسترول، جایگزینی روغن های معمولی با روغن آرگان انتخاب مناسبی است.

پیشگیری از سرطان

روغن آرگان سرشار از آنتی اکسیدان ها و تری ترپنوئید هاست که مستقیماً بر سطح رادیکال های آزاد موجود در بدن اثر می گذارند. رادیکال های آزاد در بدن سبب ابتلا به سرطان و دیگر بیماری های مزمن ناشی از جهش سلول ها می شوند. در تحقیقات روغن آرگان، از مزایای این روغن در خصوص جلوگیری از سرطان پروستات و مثانه آورده شده است . خواص کلی ضد التهابی این روغن به کاهش رشد تومور ها و دیگر سلول ها و توده های سرطانی در بدن کمک می کند.

بهبود عملکرد گوارش

بسیاری از مردم به درستی غذا می خورند. اما، بدن آن ها توانایی گوارش و جذب درست مواد غذایی را ندارد. عمدتاً اختلالات معده و یا سیستم گوارشی با عملکرد ضعیف، علت این امر است. ترکیبات آلی در روغن آرگان می توان سبب افزایش اسید معده و گوارش کارآمد تر مواد غذایی و جذب بهتر مواد مغذی در بدن شوند.

بهداشت و سلامت مو

مو یکی از ارکان اصلی زیبایی است. این روغن برای افرادی که مو خوره دارند بسیار مناسب است. میلیون ها نفر در سراسر جهان از آرگان به عنوان درمان مؤثر و سریع برای مو خوره استفاده می کنند. غلظت بالای ویتامین ای در روغن آرگان می تواند مو ها را جوان کند و با محافظت از فولیکول های مو به بهبود درخشندگی و ظاهر کلی مو کمک می کند.

بهبود کیفیت ناخن ها

ناخن های ناسالم علاوه بر ظاهر  نازیبا محلی برای رشد انواع عفونت ها و قارچ ها هستند. روغن آرگان به طور طبیعی خاصیت ضد باکتری دارد و چرب کردن ناخن ها با این روغن، از ناخن ها در برابر طیف گسترده ای عفونت ها محافظت می کند و سبب بهبود ظاهر و رنگ ناخن ها می شود.

سلامت کبد

کبد یکی از مهمترین و ظریف ترین اندام های بدن است. افزودن مقدار کمی آرگان به یکی از وعده های غذایی به عملکرد سم زدایی کبد کمک میکند.

التیام زخم ها

برای درمان سریعتر و جلوگیری از عفونت وخراش های سطحی پوستی از روغن آرگان به صورت موضعی می توان استفاده کرد، البته مصرف خوراکی آن نیز اثر مثبتی بر بهبود سریعتر زخم ها دارد.

سخن آخر

هیچ گونه عوارض جانبی برای مصرف آرگان گزارش نشده است، اما موارد معدودی از حساسیت اغلب به صورت خارش گزارش شده است. این روغن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

 

 منبع :خواص روغن آرگان برای سلامت پوست

طرز تهیه 3 اسموتی فوق العاده برای کاهش کلسترول

اهمیت کلسترول برای بدن چیست

کلسترول ، ماده چربی است که در خون یافت می شود. بدن از این ماده برای ساخت آنزیم ها و هورمون ها ، که برای عملکرد صحیح دستگاه های بدن ضروری هستند ، استفاده می کند.کلسترول تا حد مشخصی برای بدن خوب است. با این حال اگر از مقداری معین بیشتر شود ، خطر جدی برای سلامتی شما محسوب می شود.

انواع کلسترول چیست

  • LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم ، کلسترول بد است.
  • HDL که لیپوپروتئین با چگالی بالا ، کلسترول خوب است.

کلسترول بد چه اثرات مخربی برای بدن دارد

در حالی که کلسترول خوب اثرات مثبتی دارد ، سطح بالای کلسترول بد می تواند منجر به ایجاد پلاک روی دیواره شریان ها گردد. بدین ترتیب خطر جدی برای سلامتی محسوب می شود.طبق آمار مراکز جلوگیری و کنترل بیماری( CDC ) ، در بدن بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی، سطوح LDL یا کلسترول بد به مقدار زیادی وجود دارد . این مسئله خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد.

چگونه کلسترول بد را کنترل کنیم

می توان افزایش سطح کلسترول بد بدن را تحت کنترل درآورد. مصرف مکمل ، رژیم غذایی مغذی و ورزش از کلید های مدیریت سطوح کلسترول هستند. رژیم غذایی مناسب و مواد مغذی سطوح HDL را بهبود و سطوح LDL را کاهش می دهند.

در ادامه دستور العمل های تهیه چند اسموتی ، حاوی مواد مغذی که به کاهش سطح کلسترول بد بدن کمک می کند ، اشاره خواهد شد. اما پیش از آن به معرفی مواد اولیه این اسموتی ها می پردازیم

سیب

وجود پکتین ، پلی فنل ها ، فیبر و فیتواسترول ها در سیب ها از اکسیداسیون LDL جلوگیری می کند، به همین خاطر سیب ها برای کاهش سطح کلسترول بد بدن ، انتخاب مناسبی از میان میوه ها محسوب می شوند.

پرتقال

پرتقال ها غنی از ویتامین C ، فلات و هسپریدین ( یک فلاونوئید ) که به پایین آوردن سطوح کلسترول در بدن کمک می کند. طبق نتایج یک بررسی  که در سال 2000 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، نوشیدن روزانه آب پرتقال به افزایش HDL و تری گلیسیرید ها و کاهش نسبت کلسترول بد کمک می کند.

چای سبز

طبق نتایج یک بررسی ، که در سال 2011 در نشریه آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، مصرف چای سبز در کاهش سطح LDL موثر است. چای سبز حاوی ترکیباتی نظیر کاتچین است که از جذب کلسترول در روده جلوگیری کرده و محرک حذف آن از بدن است.

زنجبیل

وجود جینجرول در زنجبیل ، آنزیم های مشخصی را فعال می کند که استفاده بدن از کلسترول را افزایش می دهد، بدین ترتیب در کاهش کلسترول نقش موثری دارد. طبق نتایج بررسی ، که در سال 2008 در نشریه پزشکی عربستان انتشار یافت ، اثبات شده است که زنجبیل اثر کاهندگی لیپید بر بدن دارد.

لبو

لبو حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و ترکیب بتاسیانین است که به کاهش اکسیداسیون کلسترول بد کمک می کنند،بدین ترتیب از رسوب کلسترول بد اطراف دیواره های سرخرگ جلوگیری می کند.

گلابی

وجود پکتین در گلابی ، باعث کاهش کلسترول شده است .مواد مغذی موجود در گلابی ها ، کلسترول را پیش از آن که جذب خون شوند، حبس می کنند و به بیرون از بدن انتقال می دهند.

اسفناج

اسفناج حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید است که از تجمع کلسترول در رگ های خونی جلوگیری می کند.

خیار

خیارها غنی از استرول های گیاهی هستند. ترکیباتی که در کاهش سطوح کلسترول LDL موثرند.

لیمو

لیمو سرشار از پلی فنل ها و لیمونوئید ها است. لیمونوئید، ماده شیمیایی است که به کاهش کلسترول و مدیریت سلول های چربی در بدن کمک می کند.

تخم کتان

تخم کتان منبع غنی از اسید آلفالینولنیک است. آلفا لینولنیک یک اسید چرب امگا – 3  مشتق شده از گیاهان است که کلسترول LDL و سطوح تری گلیسرید در خون را پایین می آورد.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که به کاهش کلسترول بد و سطوح تری گلیسرید در خون کمک می کند. طبق نتایج یک بررسی ، که در سال 2014 در نشریه غشا و فرآیند های غشایی بیولوژی انتشار یافته است، سرکه سیب اثرات خنثی کنندگی تنش اکسیداتیو داشته و از پراکسیداسیون لیپیدی جلوگیری می کند، بدین ترتیب سطح لیپید خونابه را کاهش می دهد.

عسل

عسل نیز می تواند سطوح بالای کلسترول را کنترل کند. مطابق نتایج یک بررسی ، که در سال 2009 در نشریه غذایی دارویی انتشار یافته است ، اثرات مصرف محلول عسل یا محلول ترکیبی از عسل و شکر بر 60 داوطلب مورد مطالعه قرار گرفت.این بررسی نشان داد، اگرچه هر دو محلول تاثیر زیادی بر کاهش کلسترول یا سطوح تری گلیسرید ها ندارند،اما خانم هایی که محلول ترکیبی عسل با شکر را مصرف کرده بودند ، سطح کلسترول LDL افزایش یافته بود، در حالی که این موضوع در خانم هایی که از محلول عسل به تنهایی استفاده کرده بودند، چنین مسئله ای مشاهده نشد.  به طور کلی این بررسی نشان داد که مصرف عسل به جای شکر مزایای قابل توجهی برای کاهش کلسترول در خانم ها دارد.

طرز تهیه اسموتی آبمیوه سیب ، خیار ، لیمو و پرتقال

مواد اولیه تهیه اسموتی

  • سیب – 2 عدد
  • خیار – 1 عدد
  • زنجبیل – یک قطعه به اندازه انگشت شست از یک ریشه کوچک
  • لیمو – 1 عدد

 

 

طرز تهیه اسموتی

  • 2 عدد سیب را به تکه های کوچک تقسیم کنید. آن ها را داخل آبمیوه گیری قرار دهید تا آب سیب به دست آید.
  • 1 عدد خیار پوست کنده را هم به آبمیوه گیری اضافه کرده و آبگیری کنید.
  • زنجبیل را اضافه و آبگیری کنید.
  • آب یک لیمو نصفه را با فشردن آن به آبمیوه به دست آمده اضافه کنید.

 

اسموتی آبمیوه سیب ، خیار ، لیمو و زنجبیل آماده است.می توانید از خودرن این اسموتی دو بار در روز لذت ببرید. اگر از این اسموتی به مقدار زیاد تهیه کرده اید می توانید باقی آن را داخل یخچال نگه دارید.

2.طرز تهیه اسموتی آبمیوه پرتقال و گلابی

مواد اولیه تهیه اسموتی

  • پرتقال – 2 عدد
  • گلابی – 2 عدد
  • زنجبیل – یک قطعه به اندازه انگشت شست از یک ریشه کوچک
  • عسل – 1 قاشق غذا خوری
  • سرکه سیب – 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه اسموتی پرتقال و گلابی

  • پرتقال ها را پوست بکنید. آن ها را داخل آبمیوه گیری قرار دهید و آبگیری کنید.
  • گلابی ها را به آبمیوه گیری اضافه و آبگیری کنید.
  • زنجبیل را به آبمیوه گیری اضافه و آبگیری کنید.
  • 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب فیلتر نشده به مخلوط آبمیوه ها اضافه کنید.

 

اسموتی آبمیوه پرتقال و گلابی شما آماده است. 2 تا 3 لیوان در روز میتوانید از این اسموتی بنوشید. توصیه میکنیم ، 1 لیوان از این آبمیوه را صبح پیش از صبحانه بنوشید.

3.طرز تهیه اسموتی سبز لبو

مواد اولیه تهیه اسموتی

  • لبو – 1 فنجان
  • اسفناج – ¾ فنجان
  • چای سبز ( دم کرده و سرد شده ) – 1 فنجان
  • سیب سبز – 1 عدد
  • پرتقال – 1 عدد
  • ریشه زنجبیل – 1 تکه
  • پودر تخم کتان – 1 تکه
  • سرکه سیب – 1 قاشق غذا خوری
  • عسل – 1 قاشق غذا خوری

روش تهیه اسموتی لبو

  • ¾ فنجان اسفناج را داخل محلوط کن قرار دهید.
  • 1 فنجان لبو خرد شده را به آن اضافه کنید.
  • 1 فنجان چای سبز به آن اضافه کنید.
  • آن ها را با هم مخلوط کنید تا زمانی که مخلوطی یک دست حاصل شود.
  • یک تکه ریشه لبو به آن اضافه کنید.
  • 1 فنجان سیب سبز خرد شده به آن اضافه کنید.
  • تکه های 1 عدد پرتقال را به آن اضافه کنید.
  • 1 قاشق غذا خوری پودر تخم کتان را به آن اضافه کنید.
  • 1 قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید.
  • 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب به آن اضافه کنید.
  • مخلوط را دوباره مخلوط کنید تا به خوبی یک دست شود.

اسموتی سبز لبو شما آماده است. می توانید 2 بار در روز از این اسموتی خوشمزه بنوشید و باقی مانده آن را داخل یخچال نگه دارید. تا چند روز بعد از تهیه آن را مصرف کنید.

نکات اضافی :

1.در صورت تمایل به مصرف فیبر ، می توانید به جای استفاده از دستگاه آبمیوه گیری از دستگاه مخلوط کن استفاده نمایید.

2.می توانید به منظور غنی تر شدن و مغذی تر شدن اسموتی ها از میوه ها و سبزیجاتی نظیر هویج ها ، کرفس ، گریپ فروت ، موز ها و آووکادو ها نیز استفاده نمایید. هویج ها یک انتخاب عالی برای کاهش سطح کلسترول بد بدن هستند.

3.شما می توانید از کلم کالی و rapini نیز به جای اسفناج استفاده کنید.

اگرچه می توان اسموتی آبمیوه ها را به مدت 2 روز در یخچال نگه داری کرد، اما بهتر است به مقدار نیاز این اسموتی ها تهیه شود تا مواد مغذی آن قابل مصرف باشد.

منبع :top10homeremedies.com/diy-homemade/diy-healthy-juices-smoothies-lowering-cholesterol.html

منبع 2 : طرز تهیه 3 اسموتی فوق العاده برای کاهش کلسترول

راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان

چرا درماه رمضان احساس تشنگی میکنیم

احساس تشنگی در ماه رمضان به خصوص زمانی که این ماه مبارک در روز های گرم و بلند باشد، شدیدتر می شود. به همین دلیل باید بدن را دربرابر تشنگی مقاوم تر کنیم .در ماه رمضان با روز های بلند مدت زمان روزه داری به بیش از 14 ساعت می رسد. در تمام این مدت، بدن آب از دست می دهد اما ورودی آب ندارد تا مایعات از دست رفته و کم آبی بدن را جبران کند. رعایت نکات تغذیه ی صحیح برای مقاومت در برابر احساس تشنگی و کاهش شدت آن در ماه روزه داری اهمیت دارد. بعضی از خوراکی ها و عادات غذایی درست به ما کمک می کنند که تشنگی را راحت تر تحمل کنیم.

راهکارهایی برای تحمل تشنگی

در ادامه قصد داریم موادی را به شما معرفی کنم که باعث می شود شما در طول زمان روزه داری، تشنگی را راحت تر تحمل کنید

نوشیدن آب کافی از وعده افطار تا سحر

البته مهمترین راه جایگزینی آب از دست رفته از بدن، نوشیدن آب کافی است. بدن در طول روز به حدود 1 تا 2 لیتر آب نیاز دارد که باید این مقدار را در شب جبران کنید. از آنجا که دفع آب از بدن همراه با دفع نمک است بهتر است همراه با آب یا غذا به فکر جبران املاح نیز باشید. افزودن برش های لیموی تازه، نعنا یا زنجبیل علاوه بر خواصی که دارند طعم آب را بهتر کرده و تمایل شما را به نوشیدن آب بیشتر می کنند.

نوشیدن انواع مایعات

نوشیدن آب میوه های طبیعی نیز برای جایگزینی آب بدن بسیار مفید هستند، اما سعی کنید از آب میوه های کارخانه ای که مقدار زیادی شکر و رنگ دارد خودداری کنید.

میوه ها و سبزیجات تازه

خوردن سبزیجات و میوه ها در وعده ی سحر یکی از مهمترین کارهایی است که برای مقابله با احساس تشنگی در ماه رمضان می توانید انجام دهید. سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند و مدت بیشتری در روده باقی می مانند و همین امر باعث می شود که کم کم به بدن آبرسانی کننند. همچنین علاوه بر رفع تشنگی شما، سبب تسهیل روند هضم غذا، خارج کردن سموم و پاکسازی روده می شوند.

به تأخیر انداختن وعده سحری

خوردن غذایی سبک در وعده ی سحری نزدیک به اذان صبح همراه با نوشیدن آب کافی و خوردن سبزیجات بسیار مهم است. سعی کنید وعده ی سحر را از دست ندهید.

آب دزد ها را بشناسید

علاوه بر آب رسانی کافی به بدن لازم است بدانید که چه مواردی سبب دفع سریعتر آب از بدن می شود و از آن ها دوری کنید.

نمک کمتر بخورید

غذاهای شور نیاز بدن به آب را بیشتر می کنند. سعی کنید در ماه رمضان از ماهی شور و ترشی استفاده نکنید. اگر سالاد مصرف می کنید آن را با لیمو طعم دار کنید و مصرف نمک را در غذای خود به اعتدال برسانید.

ادویه و ترشی جات اجتناب کنید

ادویه ها نیز همانند نمک احساس نیاز به آب و تشنگی در ماه رمضان را بیشتر می کنند. بنا براین از استفاده از ادویه ی فراوان در غذای فرد روزده دار باید اجتناب کرد.

محرک فعالیت کلیه ها

چای و قهوه به دلیل وجود کافئین فعالیت کلیه ها را افزایش داده و سبب دفع سریع تر آب از بدن می شوند، به همین دلیل باید از نوشیدن چنین موادی در وعده سحر خود داری کرد. در وعده ی افطار نیز در صورت تمایل از چای کم رنگ استفاده شود.

نوشابه نخورید

نوشابه برای تمام افراد و تمام گروه های سنی و تمام زمان ها نوشیدنی ناسالمی محسوب می شود، به ویژه در ماه رمضان به علت داشتن قند فراوان احساس تشنگی را بیشتر خواهد کرد.

نور خورشید

فرد روزه دار باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی اجتناب کند. تا تعریق به حداقل برسد. سعی کنید لباس هایی با جنس خنک، رنگ روشن و گشاد بپوشید.

نکته ی مهم دیگر در خصوص نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان این است که نوشیدن آب فراوان در وعده افطار همراه با غذا از توانایی گوارش در معده می کاهد و بهتر است بین نوشیدن آب و عده ی غذایی پس از افطار فاصله ایجاد کنید.

منبع : راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان

فواید اهدای خون برای سلامتی

درباره اهدای خون چه می دانید

اهدای خون هر روزه جان بسیاری از مردم را در سراسر دنیا نجات می دهد و به سلامتی فرد اهدا کننده نیز کمک می کند. برای اهدای خون باید ازسلامت کامل فرد اهدا کننده اطمینان حاصل شود تا احتمال انتقال برخی از بیماری ها وجود نداشته باشد.

اهدای خون و کمک به درمان بیماری های خاص

اهدای خون به درمان بیماران مبتلا به سرطان، اختلالات خونریزی، کم خونی مزمن و دیگر بیماری های خونی ارثی کمک می کند. امکان تولید آزمایشگاهی خون انسان وجود ندارد و تنها منبع موجود خون موجود در رگ های تک تک انسان های زنده روی کره ی خاکی است.اما، امکان ذخیره سازی خون در بانک خون برای نیاز آینده وجود دارد.

چه افرادی نمی توانند خون اهدا کنند؟

افراد دچار بیماری های عفونی، ایدز و هپاتیت امکان اهدای خون ندارند. افرادی که تحت واکسیناسیون قرار گرفته اند، یا عمل جراحی انجام داده اند، سرطان، دیابت، سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند باید قبل از اهدای خون با پزشک خود مشورت کنند. زنان باردار نیز در صورت تمایل به اهدای خون نیاز به مشاوره تخصصی دارند.

افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال و دارندگان وزن کمتر از 45 کیلوگرم، افرادی که از عفونت خاصی رنج می برند و بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت نباید خون اهدا کنند. برای اهدای خون حتماً باید تاریخچه پزشکی بیماری های خود را با پزشک در میان بگذارید.

فواید اهدای خون برای سلامتی عبارتند از کاهش خطر سرطان، هموکروماتوز (بیماری مربوط به بالا بودن آهن خون)، کاهش آسیب های وارده به کبد و لوزالمعده، سلامت قلبی عروقی و کاهش چاقی.

مزایای اهدای خون و نجات جان بیمارها

در ادامه به برخی از مزایای اهدای خون و درمان بیماری ها اشاره میکنیم

هموکروماتوز

هموکروماتوز نوعی بیماری است که به دلیل جذب بیش از حد آهن در بدن ایجاد می شود. این بیماری ممکن است به علل ارثی، اعتیاد به الکل، کم خونی و یا اختلالات دیگر ایجاد شود. کاهش بار آهن در خون یکی از فواید اهدای خون است.

مزایای ضد سرطان

اهدای خون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. با اهدای خون ذخیره ی آهن بدن به مقدار متعادل می رسد.

قلب و کبد سالم

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی ناشی از آهن اضافی در بدن کمک می کند. آهن اضافی در بدن معمولاً در قلب، کبد و لوزالمعده ذخیره می شود. این مسأله به نوبه خود می تواند عامل سیروز کبدی، نارسایی کبد، آسیب به لوزالمعده و اختلالات قلبی مثل ضربان نامنظم شود. اهدای خون خطر ابتلا به چنین بیماری هایی را کاهش می دهد.

کاهش وزن

افراد چاق باید با مشورت پزشک اقدام  به اهدای خون کنند و اهدای خون مستمر می تواند از وزن اهدا کنندگان بکاهد.

تولید سلول های خونی جدید

پس از اهدای خون بدن تلاش می کند تا سلول های از دست رفته را جایگزین کند، این امر سبب تحریک تولید سلول های خونی جدید می شودو به نوبه خود در حفظ سلامت انسان نقش دارد.

رعایت نکات مهم قبل از اهدای خون

برای اهدای خون بهتر است چند هفته قبل از خون دادن برنامه ریزی کنید و تغذیه ای سالم داشته باشید. در روز اهدای خون مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آب بدن شما کم نشود. در زمان اهدای خون لباس راحت و گشاد بپوشید و لباس های تنگی که رگ ها و عروق را تحت فشار قرار دهند مناسب نیستند. برای اهدای خون ایمن بهتر است اطلاعات بیشتر را از مرکز دریافت خون بگیرید.

چند وقت یکبار می توان خون اهدا کرد؟

حداقل 56 روز یا 6 هفته باید بین دو اهدای خون فاصله باشد و زمان مناسب فاصله بین زمان های اهدای خون، 112 روز یا 16 هفته است. در این بین در صورت بروز هر گونه مشکلی برای تصمیم مجدد به اهدای خون با پزشک خود مشورت کنید.

چه مقدار خون می توان اهدا کرد؟

یک فرد در فاصله ی حد اقل 8 هفته می تواند یک واحد یا 350 میلی لیتر خون اهدا کند. با مراجعه به سازمان هلال احمر و همچنین بیمارستان ها می توانید خون اهدا کنید.

چه سنی برای اهدای خون مناسب است؟

سن اهدا کنندگان خون باید بین 18 تا 60 سال باشد و وزن مطلوب برای اینکار بالای 45 کیلوگرم است. هر فرد سالمی قابلیت اهدای خون را دارد.

اهدا دادن مغز استخوان

اهدای مغز استخوان یکی از روشهای درمان بیماری های سرطان خون به شمار می رود. و یکی از موارد اهدایی است که با آن می توان جان افراد دیگر را نجات داد. با ثبت اطلاعات خود در مراکز گیرنده مغز استخوان در صورتی که فردی به این پیوند نیاز داشته باشد از شما برای اهدای آن دعوت خواهند کرد.

خون سالم اهدا کنید. جان هم نوعان خود را نجات دهید.

منبع : 

درباره اهدای خون چه می دانید

اهدای خون هر روزه جان بسیاری از مردم را در سراسر دنیا نجات می دهد و به سلامتی فرد اهدا کننده نیز کمک می کند. برای اهدای خون باید ازسلامت کامل فرد اهدا کننده اطمینان حاصل شود تا احتمال انتقال برخی از بیماری ها وجود نداشته باشد.

اهدای خون و کمک به درمان بیماری های خاص

اهدای خون به درمان بیماران مبتلا به سرطان، اختلالات خونریزی، کم خونی مزمن و دیگر بیماری های خونی ارثی کمک می کند. امکان تولید آزمایشگاهی خون انسان وجود ندارد و تنها منبع موجود خون موجود در رگ های تک تک انسان های زنده روی کره ی خاکی است.اما، امکان ذخیره سازی خون در بانک خون برای نیاز آینده وجود دارد.

چه افرادی نمی توانند خون اهدا کنند؟

افراد دچار بیماری های عفونی، ایدز و هپاتیت امکان اهدای خون ندارند. افرادی که تحت واکسیناسیون قرار گرفته اند، یا عمل جراحی انجام داده اند، سرطان، دیابت، سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند باید قبل از اهدای خون با پزشک خود مشورت کنند. زنان باردار نیز در صورت تمایل به اهدای خون نیاز به مشاوره تخصصی دارند.

افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال و دارندگان وزن کمتر از 45 کیلوگرم، افرادی که از عفونت خاصی رنج می برند و بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت نباید خون اهدا کنند. برای اهدای خون حتماً باید تاریخچه پزشکی بیماری های خود را با پزشک در میان بگذارید.

فواید اهدای خون برای سلامتی عبارتند از کاهش خطر سرطان، هموکروماتوز (بیماری مربوط به بالا بودن آهن خون)، کاهش آسیب های وارده به کبد و لوزالمعده، سلامت قلبی عروقی و کاهش چاقی.

مزایای اهدای خون و نجات جان بیمارها

در ادامه به برخی از مزایای اهدای خون و درمان بیماری ها اشاره میکنیم

هموکروماتوز

هموکروماتوز نوعی بیماری است که به دلیل جذب بیش از حد آهن در بدن ایجاد می شود. این بیماری ممکن است به علل ارثی، اعتیاد به الکل، کم خونی و یا اختلالات دیگر ایجاد شود. کاهش بار آهن در خون یکی از فواید اهدای خون است.

مزایای ضد سرطان

اهدای خون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. با اهدای خون ذخیره ی آهن بدن به مقدار متعادل می رسد.

قلب و کبد سالم

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی ناشی از آهن اضافی در بدن کمک می کند. آهن اضافی در بدن معمولاً در قلب، کبد و لوزالمعده ذخیره می شود. این مسأله به نوبه خود می تواند عامل سیروز کبدی، نارسایی کبد، آسیب به لوزالمعده و اختلالات قلبی مثل ضربان نامنظم شود. اهدای خون خطر ابتلا به چنین بیماری هایی را کاهش می دهد.

کاهش وزن

افراد چاق باید با مشورت پزشک اقدام  به اهدای خون کنند و اهدای خون مستمر می تواند از وزن اهدا کنندگان بکاهد.

تولید سلول های خونی جدید

پس از اهدای خون بدن تلاش می کند تا سلول های از دست رفته را جایگزین کند، این امر سبب تحریک تولید سلول های خونی جدید می شودو به نوبه خود در حفظ سلامت انسان نقش دارد.

رعایت نکات مهم قبل از اهدای خون

برای اهدای خون بهتر است چند هفته قبل از خون دادن برنامه ریزی کنید و تغذیه ای سالم داشته باشید. در روز اهدای خون مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آب بدن شما کم نشود. در زمان اهدای خون لباس راحت و گشاد بپوشید و لباس های تنگی که رگ ها و عروق را تحت فشار قرار دهند مناسب نیستند. برای اهدای خون ایمن بهتر است اطلاعات بیشتر را از مرکز دریافت خون بگیرید.

چند وقت یکبار می توان خون اهدا کرد؟

حداقل 56 روز یا 6 هفته باید بین دو اهدای خون فاصله باشد و زمان مناسب فاصله بین زمان های اهدای خون، 112 روز یا 16 هفته است. در این بین در صورت بروز هر گونه مشکلی برای تصمیم مجدد به اهدای خون با پزشک خود مشورت کنید.

چه مقدار خون می توان اهدا کرد؟

یک فرد در فاصله ی حد اقل 8 هفته می تواند یک واحد یا 350 میلی لیتر خون اهدا کند. با مراجعه به سازمان هلال احمر و همچنین بیمارستان ها می توانید خون اهدا کنید.

چه سنی برای اهدای خون مناسب است؟

سن اهدا کنندگان خون باید بین 18 تا 60 سال باشد و وزن مطلوب برای اینکار بالای 45 کیلوگرم است. هر فرد سالمی قابلیت اهدای خون را دارد.

اهدا دادن مغز استخوان

اهدای مغز استخوان یکی از روشهای درمان بیماری های سرطان خون به شمار می رود. و یکی از موارد اهدایی است که با آن می توان جان افراد دیگر را نجات داد. با ثبت اطلاعات خود در مراکز گیرنده مغز استخوان در صورتی که فردی به این پیوند نیاز داشته باشد از شما برای اهدای آن دعوت خواهند کرد.

خون سالم اهدا کنید. جان هم نوعان خود را نجات دهید.

منبع : فواید اهدای خون برای سلامتی