در زمان کبود شدن پوست چه کار کنیم ؟

چرا بدن کبود میشود

چرا بدن کبود میشود

با ضربه خوردن به بدن مویرگ هایی زیر پوست پاره می شود و علت اینکه چرا بدن کبود میشود را باید در خروج خون از رگ ها زیر پوست جستجو کرد. خونی که از جریا اصلی خود یعنی رگ خارج شود و زیر پوست تجمع کند، رنگ تیره ای ایجاد می کند که همان کبودی است.

 

تفاوت رنگ کبودی

اگر دچار کبودی عمده شده باشید، این کبودی قبل از ناپدید شدن رنگ های مختلی را از خود نشان می دهد. ابتدا پوست قرمز می شود، سپس بنفش و آبی تیره و پس از آن حتی به رنگ سبز و در نهایت به رنگ زرد در می آید.

در ابتدا پس از وارد شدن ضربه در ناحیه ای که بعدا دچار کبودی می شود، التهاب نیز ایجاد خواهد شد. این التهاب به دلیل جریان یافتن گلبول های قرمز زیر پوست است. در ابتدا شما کمی قرمزی را نیز شاهد خواهید بود.

پس از چند روز شاهد تغییر رنگ ناحیه به کبودی هستیم. این تغییر رنگ به دلیل فروپاشی گلوبول های قرمز خون خارج از رگ است. بدن خود این گلبول ها را از بین می برد. بهمرور با تکمیل فرآیند حذف گلبول ها از زیر پوست شاهد تغییر رنگ کبودی هستیم.

 

در زمان کبود شدن پوست چه کنیم؟

در صورتی که ضربه ای به ناحیه ای از بدن شما وارد شد. سریعا سعی کنید با تکه ای یخ ناحیه را سرد کنید و اگر دست یا پای شما ضربه خورده است آن را در ارتفاعی بالاتر از بدن خود قرار دهید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

ضربه خوردن به بدن در طول روز برای هر کسی اتفاق می افتد و کبودی های کوچکی ایجاد می شوند و خود به خود درمان می شوند. اما در صورتی که ضربه شدید باشد با کبودی شدید مواجه می شود و در صورتی که علاوه بر کبودی درد شدید حس کردید و یا قادر به حرکت دادن آن عضو نبود باید حتما به پزشک مراجعه کنید چون احتمال وجود آسیب های جدی تر امکان دارد. زمانی که کبودی تغییر رنگ پیدا نکند و به سمت بهبود پیش نرود نیز باید به پزشک مراجعه کرد زیرا خبر از خونریزی زیر جلدی دارد که بند نیامده است. اگر پس از چند روز کبودی رو به بهبود نباشد پزشک باید وضعیت را بررسی کند.

در صورتی که کبودی های بی دلیل در بدن شما ایجاد می شود و این مساله پیوسته اتفاق می افتد باید برای بررسی شرایط خود به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که درد در ناحیه کبودی غیر قابل تحمل باشد نیز به پزشک نیاز است.

 

کبودی را جدی بگیریم

اجتناب از ایجاد کبودی روی بدن امکان ندارد. اما ضربات ممکن است نواحی بدن را مستعد جهش سلولی و ابتلا به سرطان کنند. حال که می دانیم چرا بدن کبود میشود، بیشتر مراقب ضربات وارده به بدن باشیم.

منبع: چرا بدن کبود می شود 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.