روز جهانی کوهستان چه روزی است؟

روز جهانی کوهستان

روز جهانی کوهستان

11 دسامبر روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است.  هدف از این روز، جلب توجه جوامع انسانی به نقش های مهمی است که مناطق کوهستانی در تأمین آب و تامین مواد غذایی ایفا می کنند.


اهمیت کوهستان

کوهستان ها حدود 22 درصد از سطح خشکی را در بر می گیرند. برج های آب شیرین در جهان هستند زیرا بین 60 تا 80 درصد از کل منابع آب شیرین را تأمین می کنند. نواحی کوهستانی مرتع گونه های مختلف گیاهی و حیوانی هستند. 28 درصد از جنگل های جهان در مناطق کوهستانی قرار دارند. آنها مراکز مهم تنوع زیستی کشاورزی هستند و محل تامین بسیاری از غذاهایی که به سفره ما می آیند کوه ها هستند. این نشان می دهد که تا چه میزان کوهستان ها در تامین منابع مورد نیاز جوامع انسانی نقش حیاتی دارند.


 مردم در روز جهانی کوهستان چه می کنند

فعالیت های متنوعی در روز جهانی کوه انجام می شود که با هدف افزایش آگاهی و دانش پیرامون نقش کوه ها و مناطق کوهستانی در بین مردم و متخصصان انجام می شود. نمونه های خاص این رویدادها عبارتند از: نمایشگاه های کتاب، سمپوزیوم، سخنرانی برای دانشجویان، کارگاه ها و رویدادهای مطبوعاتی. ممکن است این سخنرانی ها و رویدادها در روز 11 دسامبر و یا قبل و بعد آن برگزار شود.


زمینه شکل گیری

روز جهانی کوهستان اولین بار در سال 2002 و با هدف افزایش آگاهی و ترغیب به  اقدام در زمینه موضوعات مربوط به توسعه پایدار کوه ها برگزار شد. سازمان ملل متحد 11 دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین و به مناسبت های جهانی افزود و جامعه جهانی را تشویق به برگزاری برنامه هایی برای برجسته کردن اهمیت توسعه پایدار کوه ها در این تاریخ کرد. هر سال روز جهانی کوهستان موضوعی خاص دارد. موضوعات قبلی به آب شیرین، تنوع زیستی یا تغییرات آب و هوایی اختصاص داشته است.


نماد

نماد روز بین المللی کوه از سه مثلث مساوی تشکیل شده است که عمدتاً سیاه و نمایانگر کوه هستند. مثلث سمت چپ یک شکل “الماس” آبی رنگ در بالا دارد که یخ یا برف را در بالای کوه نشان می دهد. مثلث وسط یک دایره نارنجی در مرکز خود دارد که نشانگر منابعی است که از داخل کوه استخراج می شوند. مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در قسمت پایینی سمت راست خود دارد. این نشان دهنده محصولاتی است که در کوه ها رشد می کنند.


با توجه به نقش اساسی که کوه ها در ارائه خدمات اصلی اکوسیستم به کره زمین ایفا می کنند و از طرفی آسیب پذیری آنها در مواجهه با تغییرات آب و هوایی باید اقداماتی در راستای حفظ آنها انجام شود. به همین خاطر یک جنبش بزرگ اجتماعی لازم است تا بتواند مسائل کوهستانی را روی سیاستمداران بیاورد و به جهانیان بگوید که غفلت کنونی از کوه ها باید متوقف شود. روز جهانی کوهستان فرصتی برای تحقق این امر است.

منبع: روز جهانی کوهستان چه روزی است؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.